Monitor reclamebranche eerste kwartaal 2011

21-6-2011 09:30

In de reclamebranche daalde de omzet in het eerste kwartaal van 2011. Daarmee zette de licht positieve ontwikkeling van de twee voorgaande kwartalen niet door. Uit de Conjunctuurtest van april 2011 blijkt dat de stemming onder de ondernemers in de reclamebranche over het economische klimaat somber is. Voor het tweede kwartaal zijn de verwachtingen van de ondernemers in de reclamebranche positief over de omzet en negatief over de werkgelegenheid. Per saldo denkt 10 procent van de ondernemers dat zij lagere tarieven in rekening zullen brengen voor hun diensten.

Omzet daalt licht

De reclamebranche zag in het eerste kwartaal van 2011 de omzet met 1,5 procent dalen vergeleken met een jaar eerder. Hiermee komt de omzet van deze branche op het laagste niveau sinds de start van de reeks. De negatieve ontwikkeling loopt niet in de pas met de ontwikkeling van de zakelijke dienstverlening in zijn geheel, die 0,7 procent meer omzet behaalde. Ondernemers verwachten in het volgende kwartaal enig herstel van de omzet.

Omzetontwikkeling t.o.v. dezelfde periode het jaar ervoor

Omzetontwikkeling t.o.v. dezelfde periode het jaar ervoor

Verdere verslechtering oordeel economische klimaat

De ondernemers in de reclamebranche hebben in het eerste kwartaal van 2011 pessimistisch geoordeeld over het economische klimaat. Per saldo is er bij één op de vier ondernemers een pessimistische stemming over het economische klimaat. In het begin van 2009 bereikte het oordeel hierover het dieptepunt. Daarna verbeterde het oordeel nagenoeg onafgebroken tot aan het derde kwartaal van 2010. Sindsdien verslechterde het oordeel over het economische klimaat weer.

Oordeel over economische klimaat

Oordeel over economisch klimaat

Omzetgroei en lagere tarieven verwacht

De ondernemers verwachten dat hun omzet in het tweede kwartaal van 2011 zal groeien. Per saldo maakt één op de tien bedrijven hiervan melding. De prijzen zullen in het tweede kwartaal van dit jaar naar verwachting dalen. Ook één op de tien bedrijven maakt hiervan melding. De bedrijven in de reclamebranche zijn pessimistisch gestemd over de werkgelegenheid. Per saldo meent bijna één op de zes dat het personeelsbestand in hun branche zal krimpen.

Verwachting voor het tweede kwartaal 2011

Verwachting  voor het tweede kwartaal 2011

Meer cijfers staan op de themapagina Financiële en zakelijke diensten.