Hoe groot is Schiphol Europees gezien?
Amsterdam Airport Schiphol was in 2021 in reizigersaantal de tweede luchthaven binnen de Europese Unie, na Parijs Charles de Gaulle. Tot 2020 trok Londen Heathrow de meeste passagiers. Zowel in 2020 als in 2021 waren Frankfurt Main en Madrid Barajas de derde en de vierde luchthaven van Europa.
In 2020 en 2021, tijdens de coronapandemie, reisden de meeste luchtvaartpassagiers binnen de Europese Unie via Parijs, Charles de Gaulle. Dit waren respectievelijk 22 en 26 miljoen reizigers. Amsterdam Schiphol Airport volgde in beide jaren als tweede met respectievelijk 21 en 25 miljoen luchtvaartpassagiers.
luchthaven | 2019 (x mln) | 2020 (x mln) | 2021 (x mln) |
---|---|---|---|
Parijs / Charles de Gaulle | 76 | 22 | 26 |
Amsterdam / Schiphol | 72 | 21 | 25 |
Frankfurt / Main | 71 | 19 | 25 |
Madrid / Barajas | 60 | 17 | 23 |
Barcelona / El Prat | 52 | 12 | 18 |
Parijs / Orly | 32 | 11 | 16 |
Palma de Mallorca | 30 | 6 | 14 |
Athene / Eleftherios | 26 | 9 | 13 |
Munchen | 48 | 11 | 13 |
Lissabon | 31 | 9 | 12 |
Bron: CBS, Eurostat |
Van de tien drukste luchthavens binnen de Europese Unie in 2021 was de toename van het aantal passagiers op Palma de Mallorca het grootst. In 2021 vlogen er 14,5 miljoen passagiers via deze luchthaven, tegenover 6,1 miljoen een jaar eerder.
Ook vliegveld Eleftherios Venizelos in Athene behoorde in 2021 tot de 10 drukste passagiersluchthavens binnen de EU met 13,4 miljoen passagiers in 2021.
Van de ‘traditionele’ top-10 drukste passagiersluchthavens uit 2019 en 2020 waren de toenames van het aantal passagiers in 2021 ten opzichte van 2020 het grootst in Barcelona en Madrid met respectievelijk 48,5 en 40,5 procent.
Goederen
Amsterdam Schiphol is voor goederenoverslag de derde luchthaven binnen de EU. Op de eerste plaats staat Frankfurt am Main Parijs met 2,3 miljoen ton vervoerde goederen, gevolgd door Parijs, Charles de Gaulle (2,1 miljoen ton). Via Schiphol werd in 2021 1,7 miljoen ton goederen vervoerd.
Wereldwijd stond Schiphol in 2021 op de 18e plaats. Hongkong, Memphis en Shanghai verwerkten wereldwijd de grootste hoeveelheid goederen.