Hoe groot is Schiphol Europees gezien?


Gemeten naar het aantal reizigers is Amsterdam Airport Schiphol sinds 2016 de derde luchthaven binnen de Europese Unie.

De Amsterdamse luchthaven is daarmee een belangrijk Europees knooppunt en heeft alleen Londen Heathrow en Parijs Charles de Gaulle boven zich; de luchthavens van Frankfurt en Madrid volgen op plaats vier en vijf. Londen Heathrow kreeg als Europese luchthaven met 81 miljoen reizigers in 2019 de meeste aankomende- en vertrekkende passagiers te verwerken, gevolgd door luchthaven Charles de Gaulle, nabij Parijs, met 76 miljoen. Schiphol verwerkte in 2019 bijna 72 miljoen aankomende en vertrekkende passagiers.

 

Van de tien drukste luchthavens binnen de Europese Unie groeide Madrid Barajas Airport in 2019 het hardst; in dat jaar vlogen er 59,8 miljoen passagiers via deze luchthaven. In vergelijking met 2018 was dat een groei van 6 procent. Van de 10 drukste Europese luchthavens met passagiersvervoer werden alleen in Parijs-Orly in 2019 minder passagiers vervoerd dan in 2018; 3,8 procent minder.

Goederen

Van de goederen die in de Europese Unie door de lucht vervoerd worden, gaat een groot deel via Nederland. Schiphol is voor goederenoverslag de vierde luchthaven van Europa. Op de eerste plaats staat Frankfurt am Main, gevolgd door Parijs Charles de Gaulle en London Heathrow. Wereldwijd komt Schiphol op de 20ste plaats. Hongkong, Memphis en Shanghai verwerken mondiaal gezien de grootste hoeveelheid goederen.