Prijsindex Markt- en opinieonderzoek
Wat behelst het onderzoek
Doel
Het verkrijgen van informatie over de prijsontwikkeling van diensten op het gebied van markt- en opinieonderzoek.
Doelpopulatie
Bedrijven die diensten op het gebied van markt- en opinieonderzoek verlenen (SBI 7413).
Statistische eenheid
Bedrijven.
Aanvang onderzoek
De start van het onderzoek is 2005. De tijdreeks van de kwartaalstatistiek loopt vanaf het eerste kwartaal van 2006.
Frequentie
Het onderzoek wordt elk kwartaal uitgevoerd.
Publicatiestrategie
De cijfers voor de nieuwste periode zijn voorlopig. Die worden definitief bij de publicatie van de volgende periode. Door later binnengekomen informatie kunnen de definitieve cijfers afwijken van de eerder gepubliceerde voorlopige cijfers.
Hoe wordt het uitgevoerd
Soort onderzoek
Schriftelijke enquêtering van een vast bedrijvenpanel. Voor de samenstelling van het panel is een representatieve steekproef getrokken uit het Algemeen bedrijfsregister van het CBS.
Waarnemingsmethode
Modelprijzen. Voor de modelprijzen worden halverwege het kwartaal de prijzen van een aantal modeldiensten opgevraagd. De modelprijzen hebben betrekking op de meest voorkomende diensten. De diensten die de bedrijven leveren kunnen worden omschreven als: het doen van onderzoek via kwalitatieve en kwantitatieve onderzoeksmethoden.
Berichtgevers
Vaste groep marktonderzoekbureaus.
Steekproefomvang
Het panel voor deze kwartaalstatistiek bevat 46 bedrijven.
Controle- en correctiemethoden
Het CBS voert de gebruikelijke controles uit op de volledigheid en plausibiliteit van de aangeleverde gegevens. Naar kennelijk onjuiste of onvolledige gegevens wordt navraag gedaan. Bij het ontbreken van prijswaarnemingen (non-respons) wordt er geïmputeerd (de benodigde informatie wordt uit de overige waarnemingen wiskundig herleid).
Weging
Voor de wegingsfactoren worden de omzetten uit 2005 gebruikt die door de bedrijven uit het panel zijn opgegeven, gecombineerd met de omzetten uit de productiestatistiek van 2005. De gewichten van de bedrijven kunnen jaarlijks worden aangepast.
Wat is de kwaliteit van de uitkomsten
Nauwkeurigheid
Deze statistiek is recent gestart. Daarom is het van belang te onderstrepen dat de cijfers een tentatief karakter hebben. De respons bedraagt gemiddeld 95 procent.
Volgtijdelijke vergelijkbaarheid
De opzet van de statistiek is sinds de eerste publicatie niet veranderd. De gegevens zijn dus goed vergelijkbaar.
Beschrijving kwaliteitsstrategie
Controle op interne consistentie en volledigheid.