Personenvervoer over het spoor

Wat behelst het onderzoek

Doel

Het bepalen van het aantal reizigers en het aantal reizigerskilometers gemaakt op het Nederlandse spoor, van zowel binnenlandse als buitenlandse spoorvervoerders.

Doelpopulatie

Alle bedrijven die personen vervoeren over het Nederlands spoor. De populatie van reizen die moet worden aangeleverd door de spoorvervoerders bestaat uit alle reizen waarvan ofwel het instapstation ofwel het uitstapstation in Nederland ligt.

Statistische eenheid

Reizigers en reizigerskilometers

Aanvang onderzoek

2024

Frequentie

Per kwartaal het aantal reizigers en reizigerskilometers. Per jaar het aantal reizigers en reizigerskilometers, uitgesplitst naar nationale en internationale reizen.

Publicatiestrategie

De kwartaalcijfers worden uiterlijk 3 maanden na het einde van het betreffende kwartaal gepubliceerd als voorlopige cijfers. De jaarcijfers worden uiterlijk 8 maanden na het einde van het betreffende jaar gepubliceerd als voorlopige cijfers.

Hoe wordt het uitgevoerd

Soort onderzoek

Er wordt gebruik gemaakt van integrale waarneming.

Waarnemingsmethode

Gegevens over het aantal reizen in Nederland en bijbehorende afstand worden door de spoorvervoerders aan het CBS ter beschikking gesteld door ze rechtstreeks aan te leveren of door het CBS toegang te geven tot de benodigde data bij Translink. Het gaat dan om verkoopinformatie over reizen en om check-in check-out informatie van reisproducten zoals OV-chipkaart of bankpas.

Berichtgevers

Bedrijven die personen over het Nederlands spoor vervoeren. Het betreft zowel nationale als internationale spoorvervoerders. Gedeeltelijk worden de gegevens ontsloten via Translink.

Steekproefomvang

N.v.t.

Controle- en correctiemethoden

Gegevens worden gecontroleerd op consistentie en plausibiliteit. Ontbrekende waarden worden geïmputeerd.

Weging

N.v.t.

Wat is de kwaliteit van de uitkomsten

Nauwkeurigheid

In het gehele proces van het maken van de cijfers over personenvervoer per spoor is er een aantal stappen waar onnauwkeurigheden kunnen ontstaan. Bij de data die op check-in en check-out gegevens zijn gebaseerd (bijvoorbeeld van de OV-chipkaart) kan het voorkomen dat data mist omdat de reiziger is vergeten in- of uit te checken. Dit heeft als gevolg dat de herkomst of bestemming van de reis geïmputeerd moet worden. Verder is het bij sommige spoorvervoerders en voor sommige specifieke reisproducten niet mogelijk om de precieze herkomst of bestemming te bepalen. Voor deze reizen is alleen herkomst en/of bestemming op provincieniveau beschikbaar. Bij een deel van de buitenlandse reizen wordt handmatig bepaald van welke grensovergang er gebruik is gemaakt. Dit is nodig om het aantal kilometers in Nederland te kunnen bepalen. Ook kan het voorkomen dat op het moment van publicatie niet alle data binnen is. In dat geval wordt er een schatting gemaakt voor de missende data. Ook dit kan voor onnauwkeurigheden zorgen. Waar mogelijk worden deze ontbrekende gegevens op een later moment alsnog bijgevoegd en de betreffende cijfers herzien.

Volgtijdelijke vergelijkbaarheid

Cijfers zijn jaar-op-jaar en kwartaal-op-kwartaal met elkaar te vergelijken.

Beschrijving kwaliteitsstrategie

Er wordt veel tijd en energie gestoken in het zo compleet mogelijk verzamelen van alle gegevens, waardoor minder imputaties en bijschattingen nodig zijn. Daarnaast wordt gebruik gemaakt van aanvullende bronnen om de kwaliteit van de imputaties te verbeteren.