AOW-aanspraken 2004-2015

Wat behelst het onderzoek

Doel

De statistiek geeft inzicht in het gemiddelde aantal verzekerde jaren en het gemiddelde opbouwpercentage voor de Algemene Ouderdomswet (AOW) van inwoners van Nederland tussen de 15 en 65 jaar.

Doelpopulatie

De statistiek heeft betrekking op alle inwoners van Nederland tussen de 15 en 65 jaar.

Statistische eenheid

Personen

Aanvang onderzoek

De gegevens zijn beschikbaar vanaf verslagjaar 2004.

Frequentie

De statistiek wordt jaarlijks gepubliceerd.

Publicatiestrategie

De cijfers hebben direct een definitief karakter.

Hoe wordt het uitgevoerd

Soort onderzoek

De cijfers zijn gebaseerd op de Gemeentelijke Basisadministratie (GBA) en de registratie van de Sociale Verzekeringsbank (SVB).

Waarnemingsmethode

Het CBS ontvangt bestanden in elektronische vorm.

Berichtgevers

De gegevens zijn afkomstig van de Sociale verzekeringsbank (SVB). De aantallen worden door het CBS integraal overgenomen. Gegevens van het CBS worden toegevoegd aan de gegevens van de SVB.

Steekproefomvang

N.v.t

Controle- en correctiemethoden

De gegevens van de SVB worden in principe integraal overgenomen. De basisregel is dat alle inwoners van Nederland tussen de 15 en 65 jaar verzekerd zijn voor de AOW. Op basis hiervan kunnen de AOW-aanspraken in twee stappen worden bepaald. In de eerste plaats wordt de verzekerde periode bepaald door de som van de tijdvakken waarin iemand in Nederland gewoond heeft. Vervolgens wordt de verzekerde periode gecorrigeerd voor bijzondere omstandigheden zoals omschreven in de Algemene Ouderdomswet. Een voorbeeld hiervan is grensarbeid.

Weging

De gegevens hebben een integraal karakter en zijn daarom niet opgehoogd of gewogen.

Wat is de kwaliteit van de uitkomsten

Nauwkeurigheid

Er zijn enkele factoren die de nauwkeurigheid van de statistiek beperken. In de eerste plaats is van personen met meerdere vestigingsdata in Nederland vóór 1 januari 1995 slechts de meest recente van deze vestigingsdata bekend en is van een zeer kleine groep immigranten de vestigingsdatum in Nederland onbekend. In deze gevallen is sprake van een onderschatting van de feitelijke aanspraken. In de tweede plaats zorgt de overgangsregel ervoor dat de totale verzekerde periode voor personen, geboren vóór 1942, niet nauwkeurig bepaald kan worden. Het effect hiervan is zeer beperkt.

Volgtijdelijke vergelijkbaarheid

De uitkomsten zijn vogtijdelijk vergelijkbaar

Beschrijving kwaliteitsstrategie

N.v.t.