Personenauto’s steeds langer, breder en zwaarder

© Hollandse Hoogte

Erratum:

In de onderste figuur is de eenheid op de as en in de onderliggende data gecorrigeerd. Per abuis stond daar miljoen in plaats van miljard. Dit is ook aangepast in de onderliggende maatwerktabel.
Personenauto’s zijn de afgelopen tien jaar gemiddeld 94 kilo, 8,1 procent, zwaarder geworden. Dit komt deels doordat er elk jaar meer auto’s met een accu bijkomen, die zijn relatief zwaar. Ook zijn nieuwere auto’s gemiddeld steeds langer en breder. Dit meldt het CBS op basis van cijfers over het motorvoertuigenpark.
Een Nederlandse personenauto had begin 2025 een gemiddeld gewicht van 1 254 kilogram. Dat is 94 kilo meer dan auto’s begin 2015 gemiddeld wogen. Auto’s op naam van een rechtspersoon (zakelijke eigenaar) wogen gemiddeld 1 517 kilo, gemiddeld 300 kilo meer dan auto’s van particulieren.

Nieuwe auto’s gemiddeld zwaarder dan oudere auto’s

Als er alleen wordt gekeken naar de nieuwste bouwjaren is de gewichtstoename nog duidelijker zichtbaar. Het gemiddelde gewicht van een auto met bouwjaar 2024 is 1 554 kilo, terwijl auto’s met bouwjaar 2016 gemiddeld 1 224 kilo wegen. Dit is 26,9 procent meer.

Gemiddelde gewicht auto's per bouwjaar, 1 januari 2025
Bouwjaargemiddeld leeggewicht (kg)
20161224
20171228
20181247
20191312
20201395
20211448
20221463
20231504
20241554

Steeds meer relatief zware auto’s met een accu

Dat het gemiddeld gewicht van nieuwe personenauto’s steeds hoger wordt, komt voor een deel door het toenemende aandeel elektrische en plug-in hybride auto’s. Deze stekkerauto’s zijn, mede door hun accu, gemiddeld zwaarder dan benzineauto’s. Bij auto’s met bouwjaar 2024 weegt een stekkerauto gemiddeld 1 875 kilo en een benzineauto gemiddeld 1 217 kilo.

Hoewel nieuwe stekkerauto’s gemiddeld zwaarder zijn dan stekkerauto’s die een paar jaar oud zijn (auto’s uit 2024 zijn 4,9 procent zwaarder dan auto’s uit 2016), stijgt het gemiddelde gewicht van alle auto’s vooral doordat er steeds meer stekkerauto’s bij komen. Van alle auto’s uit 2016 is 4,4 procent een stekkerauto, terwijl dat aandeel voor auto’s uit 2024 49,0 procent is.

Personenauto's per bouwjaar, 1 januari 2025
BouwjaarBenzine en benzine hybrides (%)Diesel en diesel hybrides (%)Volledig elektrisch en plug-in hybrides (%)Overig (%)
201683,611,64,40,4
201787,39,82,50,5
201888,06,74,90,4
201983,35,411,10,2
202068,43,827,30,5
202162,52,934,00,6
202260,52,136,80,6
202354,91,443,10,6
202449,41,149,00,6

Personenauto’s steeds groter

Personenauto’s worden niet alleen steeds zwaarder, maar ook steeds langer en breder. Auto’s uit 2024 zijn gemiddeld 5,0 procent langer dan auto’s uit 2016. Auto’s uit 2024 zijn gemiddeld 441 centimeter lang, terwijl auto’s uit 2016 gemiddeld 420 centimeter lang zijn.

Auto’s uit 2024 zijn gemiddeld 6 centimeter breder dan auto’s uit 2016. Nieuwe auto’s zijn gemiddeld 182 centimeter breed, terwijl auto’s uit 2016 gemiddeld 176 centimeter breed zijn. Dit is 3,6 procent meer.

Zware personenauto’s rijden meer kilometers

In 2024 werd een kwart van de gereden kilometers afgelegd met een auto zwaarder dan 1 500 kilo. In 2018 was dit nog 15 procent. Deze toename komt gedeeltelijk doordat er steeds meer auto’s in deze zware gewichtsklasse zijn. Daarnaast worden er met zware auto’s gemiddeld meer kilometers gereden dan met lichtere auto’s. Een auto van maximaal 850 kilo reed in 2024 gemiddeld 8,7 duizend kilometer per jaar, terwijl een auto van meer dan 1 500 kilo gemiddeld 15,9 duizend kilometer reed.

Autokilometers naar gewicht
Jaar850 kg of minder (mld km)851 tot 1150 kg (mld km)1151 tot 1500 kg (mld km)1500 kg of meer (mld km)
201812,937,252,317,9
201912,837,152,618,7
202010,930,942,215,7
202111,331,544,118,5
202211,632,747,522,8
2023*11,433,348,426,5
2024*10,932,747,330,6
*voorlopige cijfers