Detailhandel zet ruim 3 procent meer om in maart

Dit zijn de nieuwste cijfers over dit onderwerp. Bekijk eerdere cijfers.
© CBS
De detailhandel heeft in maart 3,4 procent meer omgezet dan in maart 2024, meldt het CBS. Het verkoopvolume was 1,0 procent hoger. De omzet van de non-food (inclusief detailhandel niet-in-winkel) groeide met 4,4 procent en de omzet van de foodsector (winkels in voedings- en genotmiddelen) met 1,5 procent. Online is 7,0 procent meer omgezet dan een jaar eerder.

De omzetcijfers zijn gecorrigeerd voor de samenstelling van koopdagen in maart. Op sommige dagen van de week wordt meer verkocht dan op andere dagen. Zonder deze correctie was de omzet van de detailhandel 1,8 procent hoger dan in maart 2024.

Omzet detailhandel* (kalendergecorrigeerd)
 maandmutatie (%-verandering t.o.v. jaar eerder)
2021januari-6,1
2021februari-2,8
2021Maart6,6
2021april9,7
2021mei9,5
2021juni5,6
2021juli2,8
2021augustus3,3
2021september4,2
2021oktober6,8
2021november5,3
2021december6,4
2022januari18,1
2022februari16
2022maart9,3
2022april9
2022mei2,1
2022juni1,5
2022juli5,9
2022augustus2,7
2022september6
2022oktober5
2022november6,8
2022december11,9
2023januari11,2
2023februari7,9
2023maart4,9
2023april4,5
2023mei5
2023juni7,5
2023juli4
2023augustus5,8
2023september3,8
2023oktober4,6
2023november3,3
2023december3,2
2024januari2,3
2024februari3,4
2024maart4,3
2024april2
2024mei2,4
2024juni-0,6
2024juli1,9
2024augustus2,3
2024september2,7
2024oktober2,4
2024november2
2024december 1,9
2025januari3,7
2025februari2,2
2025maart3,4
*exclusief tankstations

Omzet non-food ruim 4 procent hoger

De omzet van de non-food (inclusief detailhandel niet-in-winkel) groeide in maart 2025 met 4,4 procent. Het volume (de voor prijsveranderingen gecorrigeerde omzet) was 3,2 procent hoger dan een jaar eerder.

De winkels in schoenen en lederwaren, de winkels in recreatieartikelen, de drogisterijen, de kledingwinkels en de winkels in doe-het-zelfartikelen (inclusief keukens en vloeren) hebben in maart meer omgezet dan in maart 2024. Daarentegen hebben de winkels in meubels en woninginrichting en de winkels in consumentenelektronica in maart minder omgezet.

Omzet food 1,5 procent hoger

De winkels in voedings- en genotmiddelen hebben in maart 1,5 procent meer omzet behaald dan in maart 2024. Het verkoopvolume was 3,3 procent lager dan een jaar eerder. De omzet van de supermarkten lag 1,4 procent hoger, de omzet van de speciaalzaken was 1,8 procent hoger.

Omzet deelbranches detailhandel* (kalendergecorrigeerd)
 Maart 2025 (%-verandering t.o.v. een jaar eerder)Februari 2025 (%-verandering t.o.v. een jaar eerder)
Totaal food1,51,5
Speciaalzaken1,83,8
Supermarkten1,41,2
Totaal non-food4,42,7
Schoenen en lederwaren10,6-0,9
Recreatie-artikelen8,43,6
Drogisterijen5,77,1
Kleding3,8-0,4
Doe-het-zelf, keukens, vloeren3,30,8
Meubels en woninginrichting-0,8-5,8
Consumentenelektronica en witgoed-3,7-3,9
* exclusief tankstations

Online 7 procent meer omgezet

De onlineomzet was in maart 7,0 procent hoger dan in maart 2024. Webwinkels (als hoofdactiviteit verkoop via internet) hebben 9,8 procent meer omgezet. De onlineomzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is (multichannelers), was 2,9 procent hoger.

De onlineomzet van de winkels in voedingsmiddelen en drogisterijen, de winkels in overige non-foodartikelen en de winkels in de kledingwinkels lag in maart 2025 hoger dan in maart 2024. De onlineomzet van de winkels in consumentenelektronica was lager dan een jaar eerder.

Online omzet naar branche
 Maart 2025 (%-verandering t.o.v. een jaar eerder)Februari 2025 (%-verandering t.o.v. een jaar eerder)
Totaal 7,04,2
Voedingsmiddelen en drogisterijen14,810,8
Overig non-foodartikelen5,91,0
Kleding en modeartikelen0,6-2,4
Consumentenelektronica-2,15,7