Daling aantal snorfietsen met bijna 10 procent

Snorfietser met helm rijdt op brug
© ANP / ANP
Het aantal snorfietsen is tussen 1 juli 2022 en 1 juli 2023 met bijna 76 duizend gedaald naar 705 duizend. De daling hangt mede samen met het feit dat de registratie van iets meer dan 40 duizend snorfietsen is omgezet naar bromfiets. De verkoop van nieuwe snorfietsen daalde in deze periode met 57 procent. Vanaf 1 januari 2023 is het verplicht om op een snorfiets een helm te dragen. Het aantal bromfietsen steeg met bijna 60 duizend tot 479 duizend, 14 procent meer dan een jaar eerder. Dit blijkt uit nieuwe cijfers van het CBS.

Aantal voertuigen met een bromfietskenteken, per 1 juli
JaarSnorfiets (x mln)Bromfiets (x mln)Brommobiel en overig (x mln)
20200,720,370,02
20210,780,400,02
20220,780,420,02
20230,710,480,03

De totale groep voertuigen met een bromfietskenteken groeide de afgelopen drie jaar met 9 procent, tot 1,2 miljoen op 1 juli 2023. Hieronder vallen snorfietsen, bromfietsen, brommobielen en overige voertuigen met een bromfietskenteken. Ten opzichte van een jaar eerder kromp de groep voertuigen met een bromfietskenteken met meer dan één procent.

Iets meer dan 40 duizend snorfietsen omgezet naar bromfiets

Tussen 1 juli 2022 en 1 juli 2023 zijn iets meer dan 40 duizend snorfietsen, na aanpassing van de snelheid van max 25 km/u naar max 45 km/u, via een RDW-ombouwkeuring gewijzigd in een bromfiets. Dit zijn er bijna 13 keer zoveel als in dezelfde periode een jaar eerder. Het aantal bromfietsen dat eerst was geregistreerd als snorfiets, nam vooral in het eerste half jaar van 2023 toe. In deze periode werden ongeveer 33 duizend bromfietsen omgebouwd van snor- naar bromfiets.

Wegens de invoering van de helmplicht bij snorfietsers per 1 januari 2023 kan vanaf dat moment de ombouwkeuring ook bij erkende garages of bedrijven worden uitgevoerd in plaats van enkel bij een RDW-keuringsstation.

Jongeren lieten snorfiets het vaakst ombouwen

Van de 33 duizend omgebouwde snorfietsen stond 95 procent op 1 januari 2023 op naam van een particulier. Eigenaren in de leeftijd van 16 en 17 jaar lieten relatief het vaakst hun snorfiets aanpassen en herkeuren naar bromfiets. Van de ruim 7,5 duizend snorfietsbezitters in die leeftijdsklasse, deed bijna 1 op de 8 jongeren dit.
Het grootste deel van het totaal aantal omgebouwde snorfietsen (94 procent) reed op benzine.

Aantal snorfietsen laatste half jaar omgebouwd tot bromfiets, eerste van de maand
JaartalMaandAantal (x 1 000)
2021juli2,09
2022januari1,67
2022juli4,61
2023januari6,69
2023juli33,03

Verkoop van nieuwe snorfietsen gedaald

Tussen 1 juli 2022 en 1 juli 2023 werden iets meer dan 16 duizend nieuwe snorfietsen verkocht. Dit is een daling van 57,4 procent in vergelijking met dezelfde periode een jaar eerder. Toen werden er bijna 38 duizend snorfietsen verkocht. Zowel de verkoop van nieuwe elektrische snorfietsen (-45 procent) als nieuwe snorfietsen op benzine (-67 procent) nam het laatste jaar af. Ondanks de daling van de verkoop van nieuwe snorfietsen in het afgelopen jaar blijft de snorfiets de grootste groep voertuigen met een bromfietskenteken.

Er werden ruim 33,5 duizend (+2 procent) nieuwe bromfietsen verkocht. De nieuwverkopen van de bromfietsen op benzine steeg met 8 procent, terwijl de verkoop van nieuwe elektrische bromfietsen met 5 procent daalde.

Ondanks de daling in de nieuwverkopen, is bijna de helft van de nieuwverkochte snor- en bromfietsen elektrisch; 56 procent bij snorfietsen en 45 procent bij bromfietsen.

Aantal nieuwverkochte voertuigen met bromfietskenteken in het voorafgaande jaar, 1 juli
Jaartal2023 (x 1 000)2022 (x 1 000)2021 (x 1 000)
Bromfiets (benzine)18,6117,2616,10
Bromfiets (elektrisch)15,1315,868,41
Snorfiets (elektrisch)8,9816,3819,04
Snorfiets (benzine)7,1321,4645,19