Jongeren met jeugdzorg en jeugdzorgtrajecten in natura; wijken, 2024

Jongeren met jeugdzorg en jeugdzorgtrajecten in natura; wijken, 2024

Vormen Perioden Wijken Jongeren met jeugdzorg in natura Totaal jongeren met jeugdzorg in natura (aantal) Jongeren met jeugdzorg in natura Leeftijd 0 tot 4 jaar (aantal) Jongeren met jeugdzorg in natura Leeftijd 4 tot 12 jaar (aantal) Jongeren met jeugdzorg in natura Leeftijd 12 tot 18 jaar (aantal) Jongeren met jeugdzorg in natura Leeftijd 18 tot 23 jaar (aantal) Jongeren met jeugdzorg in natura Samenstelling huishouden bij hulpvraag Thuiswonend kind in eenouderhuishouden (aantal) Jongeren met jeugdzorg in natura Samenstelling huishouden bij hulpvraag Thuiswonend kind bij een paar (aantal) Jongeren met jeugdzorg in natura Samenstelling huishouden bij hulpvraag Ander huishouden (aantal) Jeugdzorgtrajecten in natura Totaal trajecten in natura (aantal)
Totaal alle jeugdzorg in natura 2024* Nederland 477.305 29.460 231.185 198.705 17.955 131.450 311.345 34.510 733.285
Totaal alle jeugdzorg in natura 2024* Gouda 2.200 135 1.095 915 60 575 1.450 175 3.460
Totaal alle jeugdzorg in natura 2024* Binnenstad 180 15 100 65 . 50 110 20 275
Totaal alle jeugdzorg in natura 2024* De Korte Akkeren 245 15 125 95 . 80 145 20 395
Totaal alle jeugdzorg in natura 2024* Bloemendaal 235 10 120 105 . 45 175 20 345
Totaal alle jeugdzorg in natura 2024* Plaswijck 315 10 160 135 10 75 225 15 505
Totaal alle jeugdzorg in natura 2024* Noord 295 15 155 115 10 80 190 20 445
Totaal alle jeugdzorg in natura 2024* Kort Haarlem 270 20 110 130 10 100 150 20 405
Totaal alle jeugdzorg in natura 2024* Goverwelle 345 20 150 170 . 70 255 20 535
Totaal alle jeugdzorg in natura 2024* Stolwijkersluis 10 . . 10 . . 10 . 10
Totaal alle jeugdzorg in natura 2024* Westergouwe 100 . 60 30 . 20 75 . 150
Totaal jeugdhulp in natura 2024* Nederland 468.610 28.540 228.850 194.785 16.435 126.795 308.735 33.080 685.380
Totaal jeugdhulp in natura 2024* Gouda 2.150 125 1.080 900 50 550 1.435 165 3.150
Totaal jeugdhulp in natura 2024* Binnenstad 170 10 95 60 . 45 110 15 240
Totaal jeugdhulp in natura 2024* De Korte Akkeren 235 15 120 95 . 75 140 15 350
Totaal jeugdhulp in natura 2024* Bloemendaal 235 10 120 100 . 45 175 20 330
Totaal jeugdhulp in natura 2024* Plaswijck 315 10 160 135 10 75 225 15 475
Totaal jeugdhulp in natura 2024* Noord 290 15 155 110 . 80 190 20 415
Totaal jeugdhulp in natura 2024* Kort Haarlem 265 20 110 130 . 95 150 20 370
Totaal jeugdhulp in natura 2024* Goverwelle 335 15 150 165 . 65 250 20 495
Totaal jeugdhulp in natura 2024* Stolwijkersluis 10 . . 10 . . 10 . 10
Totaal jeugdhulp in natura 2024* Westergouwe 100 . 60 30 . 20 75 . 145
Jeugdhulp zonder verblijf 2024* Nederland 451.515 27.210 224.620 187.390 12.300 123.250 306.005 22.260 635.920
Jeugdhulp zonder verblijf 2024* Gouda 2.060 115 1.060 860 25 540 1.430 95 2.935
Jeugdhulp zonder verblijf 2024* Binnenstad 155 10 90 50 . 45 110 . 215
Jeugdhulp zonder verblijf 2024* De Korte Akkeren 225 15 120 90 . 75 140 10 320
Jeugdhulp zonder verblijf 2024* Bloemendaal 230 10 120 100 . 40 175 15 320
Jeugdhulp zonder verblijf 2024* Plaswijck 305 10 160 130 . 75 225 10 455
Jeugdhulp zonder verblijf 2024* Noord 280 15 155 105 . 80 190 10 385
Jeugdhulp zonder verblijf 2024* Kort Haarlem 255 20 105 125 . 90 150 10 350
Jeugdhulp zonder verblijf 2024* Goverwelle 330 15 150 165 . 65 250 20 470
Jeugdhulp zonder verblijf 2024* Stolwijkersluis 10 . . 10 . . 10 . 10
Jeugdhulp zonder verblijf 2024* Westergouwe 95 . 60 30 . 20 75 . 140
Jeugdhulp met verblijf 2024* Nederland 41.255 2.775 12.820 20.680 4.980 9.835 8.850 22.570 49.460
Jeugdhulp met verblijf 2024* Gouda 200 15 65 95 30 40 35 130 215
Jeugdhulp met verblijf 2024* Binnenstad 20 . . 10 . . . 15 25
Jeugdhulp met verblijf 2024* De Korte Akkeren 30 . 10 15 . 10 . 10 30
Jeugdhulp met verblijf 2024* Bloemendaal 15 . . 10 . . . 15 15
Jeugdhulp met verblijf 2024* Plaswijck 25 . 10 10 . . 10 10 20
Jeugdhulp met verblijf 2024* Noord 25 . . 15 . . . 15 25
Jeugdhulp met verblijf 2024* Kort Haarlem 20 . . . . . . 15 20
Jeugdhulp met verblijf 2024* Goverwelle 25 . 10 10 . . . 10 25
Jeugdhulp met verblijf 2024* Stolwijkersluis . . . . . . . . .
Jeugdhulp met verblijf 2024* Westergouwe . . . . . . . . .
Jeugdbescherming 2024* Nederland 33.945 3.825 15.075 15.045 14.265 5.365 14.315 35.930
Jeugdbescherming 2024* Gouda 215 30 90 95 90 35 90 235
Jeugdbescherming 2024* Binnenstad 20 . 15 . 10 10 . 30
Jeugdbescherming 2024* De Korte Akkeren 25 . 10 15 10 . 10 35
Jeugdbescherming 2024* Bloemendaal 15 . . 10 . . 10 10
Jeugdbescherming 2024* Plaswijck 20 . 10 10 10 . . 20
Jeugdbescherming 2024* Noord 25 . . 20 15 . 10 25
Jeugdbescherming 2024* Kort Haarlem 30 . 10 10 15 . 10 30
Jeugdbescherming 2024* Goverwelle 25 . 10 15 10 . 10 20
Jeugdbescherming 2024* Stolwijkersluis . . . . . . . .
Jeugdbescherming 2024* Westergouwe . . . . . . . .
Jeugdreclassering 2024* Nederland 8.290 5.690 2.590 3.695 2.730 1.865 11.980
Jeugdreclassering 2024* Gouda 45 35 10 15 20 10 80
Jeugdreclassering 2024* Binnenstad . . . . . . .
Jeugdreclassering 2024* De Korte Akkeren 10 . . . . . 15
Jeugdreclassering 2024* Bloemendaal . . . . . . .
Jeugdreclassering 2024* Plaswijck . . . . . . 10
Jeugdreclassering 2024* Noord . . . . . . 10
Jeugdreclassering 2024* Kort Haarlem . . . . . . .
Jeugdreclassering 2024* Goverwelle 10 . . . . . 20
Jeugdreclassering 2024* Stolwijkersluis . . . . . . .
Jeugdreclassering 2024* Westergouwe . . . . . . .
Bron: CBS.
Verklaring van tekens

Tabeltoelichting


Deze tabel bevat cijfers over het aantal jongeren dat in 2024 jeugdzorg in natura (jeugdhulp in natura, jeugdbescherming en/of jeugdreclassering) heeft gekregen en het aantal trajecten waarin deze jeugdzorg in natura is verleend. De gegevens over jongeren zijn onderverdeeld naar leeftijd en de samenstelling van het huishouden op 1 januari van het betreffende jaar. De jeugdzorgtrajecten in natura zijn onderverdeeld naar verwijzer. Tevens worden de gegevens onderverdeeld naar gemeente en wijk.
De indeling naar gemeente en wijk is gebaseerd op het adres volgens het woonplaatsbeginsel jeugd. Wanneer het adres gedurende de verslagperiode is gewijzigd krijgt de jongere in deze tabel het meest recente adres toegewezen.

De optelling van het aantal jongeren over meerdere vormen van jeugdzorg binnen een (sub)totaal kan groter zijn dan het (sub)totaal zelf. Een jongere kan namelijk meerdere trajecten hebben met verschillende vormen van jeugdzorg, maar bij elke zorgvorm of (sub)totaal telt een jongere maar één keer mee.
Voor sommige jongeren is alleen de gemeente volgens woonplaatsbeginsel bekend, maar niet het specifieke adres. In deze gevallen wordt de jongere wel meegeteld in het totaal voor de gemeente, maar niet in één van de onderliggende wijken. Hierdoor kan het voorkomen dat de cijfers van de wijken binnen een gemeente niet optellen tot het totaal van de gemeente.

Gegevens beschikbaar over 2024
Cijfers naar gemeente en wijk zullen ieder jaar in een nieuwe tabel verschijnen. Cijfers over andere jaren sinds 2015 zijn te vinden via de link 'Tabellen Jeugdzorg' in paragraaf 3.

In paragraaf 4 staat meer informatie over zaken die invloed hebben op de vergelijkbaarheid in de tijd van de cijfers in deze tabel.

Status van de cijfers:
De cijfers over het tweede halfjaar van 2024 en heel 2024 zijn voorlopig. De cijfers over het eerste halfjaar van 2024 zijn nader voorlopig. De overige cijfers zijn definitief.

Wijzigingen per 30 april 2025:
- De voorlopige cijfers over het tweede halfjaar van 2024 en heel 2024 zijn toegevoegd.
- De voorlopige cijfers over het eerste halfjaar van 2024 zijn vervangen door nader voorlopige cijfers.

Wanneer komen er nieuwe cijfers?
De voorlopige cijfers over het eerste halfjaar van 2025 worden eind oktober 2025 gepubliceerd in een andere tabel.

Toelichting onderwerpen

Jongeren met jeugdzorg in natura
Personen tot 18 jaar die op enig moment in de verslagperiode gebruik gemaakt hebben van jeugdhulp in natura (dus zonder PGB), jeugdbescherming of jeugdreclassering. In uitzonderlijke gevallen wordt de hulp of zorg voortgezet tot de leeftijd van 23 jaar.



Zorg in Natura wordt direct vergoed aan de zorgverlener zonder tussenkomst van de zorggebruiker. In het kader van de jeugdzorg betekent dit dat de hulp rechtstreeks door de gemeente wordt vergoed.



Persoonsgebonden budget (PGB)is een geldbedrag waarmee de zorggebruiker zelf zorg, begeleiding, hulp, hulpmiddelen of voorzieningen in kan kopen. Deze wordt verstrekt via de Sociale verzekeringsbank (SVB) maar is ook afkomstig van de gemeente.
Totaal jongeren met jeugdzorg in natura
Personen tot 18 jaar die op enig moment in de verslagperiode gebruik gemaakt hebben van jeugdhulp in natura (dus zonder PGB), jeugdbescherming of jeugdreclassering. In uitzonderlijke gevallen wordt de hulp of zorg voortgezet tot de leeftijd van 23 jaar.



Zorg in Natura wordt direct vergoed aan de zorgverlener zonder tussenkomst van de zorggebruiker. In het kader van de jeugdzorg betekent dit dat de hulp rechtstreeks door de gemeente wordt vergoed.



Persoonsgebonden budget (PGB)is een geldbedrag waarmee de zorggebruiker zelf zorg, begeleiding, hulp, hulpmiddelen of voorzieningen in kan kopen. Deze wordt verstrekt via de Sociale verzekeringsbank (SVB) maar is ook afkomstig van de gemeente.
Leeftijd
De leeftijd is bepaald op 1 januari van het verslagjaar. In voorkomende gevallen kan een maatregel worden uitgesproken voor een kind dat nog niet is geboren. Deze kinderen hebben de leeftijd 0 gekregen.
0 tot 4 jaar
4 tot 12 jaar
12 tot 18 jaar
18 tot 23 jaar
Samenstelling huishouden bij hulpvraag
De samenstelling van het huishouden waarin de jongere zich bevond bij aanvang van het jeugdzorgtraject.
Thuiswonend kind in eenouderhuishouden
Thuiswonend kind in een eenouderhuishouden.

Thuiswonend kind:
Persoon ongeacht leeftijd of burgerlijke staat die een kind-ouderrelatie heeft met één of twee tot het huishouden behorende ouders.
Adoptie- en stiefkinderen in het huishouden worden wel gezien als thuiswonende kinderen, maar pleegkinderen niet.

Eenouderhuishouden:
Particulier huishouden bestaande uit één ouder met één of meer thuiswonende kinderen.
Thuiswonend kind bij een paar
Thuiswonend kind bij een paar

Thuiswonend kind:
Persoon ongeacht leeftijd of burgerlijke staat die een kind-ouderrelatie heeft met één of twee tot het huishouden behorende ouders.
Adoptie- en stiefkinderen in het huishouden worden wel gezien als thuiswonende kinderen, maar pleegkinderen niet.

Paar:
Twee op basis van huwelijk, partnerschapsregistratie of samenwoonrelatie bij elkaar behorende personen.
Ander huishouden
Ander huishouden

De jongere bevond zich bij aanvang van het jeugdzorgtraject niet in een huishouden bestaande uit een alleenstaande ouder of een paar.

Te denken valt hierbij bijvoorbeeld aan een kostganger die bij een gezin inwoont, een persoon die samen met een broer of zus één huishouden vormt, of een pleegkind. Of de jongere woonde mogelijk zelfstandig of in een instelling.
Jeugdzorgtrajecten in natura
Een jeugdzorgtraject in natura is een periode waarin een bepaalde vorm van hulp of zorg wordt verleend exclusief PGB gefinancierde jeugdzorg. Wanneer een jongere meerdere vormen van hulp of zorg ontvangt heeft deze ook meerdere trajecten.



Zorg in Natura wordt direct vergoed aan de zorgverlener zonder tussenkomst van de zorggebruiker. In het kader van de jeugdzorg betekent dit dat de hulp rechtstreeks door de gemeente wordt vergoed.



Persoonsgebonden budget (PGB) is een geldbedrag waarmee de zorggebruiker zelf zorg, begeleiding, hulp, hulpmiddelen of voorzieningen in kan kopen. Deze wordt verstrekt via de Sociale verzekeringsbank (SVB) maar is ook afkomstig van de gemeente.
Totaal trajecten in natura
Een jeugdzorgtraject in natura is een periode waarin een bepaalde vorm van hulp of zorg wordt verleend exclusief PGB gefinancierde jeugdzorg. Wanneer een jongere meerdere vormen van hulp of zorg ontvangt heeft deze ook meerdere trajecten.



Zorg in Natura wordt direct vergoed aan de zorgverlener zonder tussenkomst van de zorggebruiker. In het kader van de jeugdzorg betekent dit dat de hulp rechtstreeks door de gemeente wordt vergoed.



Persoonsgebonden budget (PGB) is een geldbedrag waarmee de zorggebruiker zelf zorg, begeleiding, hulp, hulpmiddelen of voorzieningen in kan kopen. Deze wordt verstrekt via de Sociale verzekeringsbank (SVB) maar is ook afkomstig van de gemeente.