Emissies naar lucht op Nederlands grondgebied; wegverkeer
| Voertuigtype | Perioden | Emissies PM10 Totaal (fijn stof) (mln kg) | Emissies PM10 Verbranding (fijn stof) (mln kg) | Emissies PM10 Slijtage (fijn stof) (mln kg) | Parkemissiefactoren PM10 Totaal (fijn stof) (gram/km) | Parkemissiefactoren PM10 Verbranding (fijn stof) (gram/km) | Parkemissiefactoren PM10 Slijtage (fijn stof) (gram/km) |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Totaal motorvoertuigen | 2013* | 4,30 | 1,79 | 2,51 | 0,033 | 0,014 | 0,019 |
| Totaal motorvoertuigen | 2014* | 4,14 | 1,62 | 2,52 | 0,032 | 0,012 | 0,019 |
| Totaal motorvoertuigen | 2015* | 4,06 | 1,48 | 2,58 | 0,031 | 0,011 | 0,020 |
| Totaal motorvoertuigen | 2016* | 4,06 | 1,39 | 2,67 | 0,030 | 0,010 | 0,020 |
| Totaal motorvoertuigen | 2017* | 4,03 | 1,30 | 2,72 | 0,029 | 0,009 | 0,020 |
| Totaal motorvoertuigen | 2018* | 4,03 | 1,27 | 2,76 | 0,029 | 0,009 | 0,020 |
| Totaal motorvoertuigen | 2019* | 3,89 | 1,10 | 2,79 | 0,028 | 0,008 | 0,020 |
| Totaal motorvoertuigen | 2020* | 3,38 | 0,89 | 2,49 | 0,028 | 0,007 | 0,020 |
| Totaal motorvoertuigen | 2021* | 3,47 | 0,84 | 2,62 | 0,027 | 0,007 | 0,021 |
| Totaal motorvoertuigen | 2022* | 3,56 | 0,79 | 2,77 | 0,027 | 0,006 | 0,021 |
| Totaal motorvoertuigen | 2023* | 3,60 | 0,74 | 2,86 | 0,026 | 0,005 | 0,021 |
| Personenauto's | 2013* | 2,30 | 0,64 | 1,66 | 0,023 | 0,006 | 0,016 |
| Personenauto's | 2014* | 2,25 | 0,58 | 1,67 | 0,022 | 0,006 | 0,016 |
| Personenauto's | 2015* | 2,22 | 0,52 | 1,70 | 0,021 | 0,005 | 0,016 |
| Personenauto's | 2016* | 2,25 | 0,49 | 1,75 | 0,021 | 0,005 | 0,016 |
| Personenauto's | 2017* | 2,24 | 0,46 | 1,77 | 0,021 | 0,004 | 0,016 |
| Personenauto's | 2018* | 2,25 | 0,45 | 1,80 | 0,021 | 0,004 | 0,016 |
| Personenauto's | 2019* | 2,19 | 0,39 | 1,81 | 0,020 | 0,004 | 0,017 |
| Personenauto's | 2020* | 1,81 | 0,29 | 1,52 | 0,020 | 0,003 | 0,017 |
| Personenauto's | 2021* | 1,90 | 0,27 | 1,63 | 0,020 | 0,003 | 0,017 |
| Personenauto's | 2022* | 2,00 | 0,26 | 1,75 | 0,020 | 0,002 | 0,017 |
| Personenauto's | 2023* | 2,08 | 0,24 | 1,84 | 0,019 | 0,002 | 0,017 |
| Motorfietsen | 2013* | 0,06 | 0,04 | 0,02 | 0,023 | 0,017 | 0,006 |
| Motorfietsen | 2014* | 0,06 | 0,04 | 0,02 | 0,023 | 0,016 | 0,006 |
| Motorfietsen | 2015* | 0,06 | 0,04 | 0,02 | 0,023 | 0,016 | 0,006 |
| Motorfietsen | 2016* | 0,05 | 0,04 | 0,02 | 0,022 | 0,016 | 0,006 |
| Motorfietsen | 2017* | 0,05 | 0,04 | 0,02 | 0,022 | 0,015 | 0,006 |
| Motorfietsen | 2018* | 0,05 | 0,04 | 0,02 | 0,021 | 0,014 | 0,006 |
| Motorfietsen | 2019* | 0,05 | 0,03 | 0,02 | 0,020 | 0,013 | 0,006 |
| Motorfietsen | 2020* | 0,05 | 0,03 | 0,02 | 0,019 | 0,013 | 0,006 |
| Motorfietsen | 2021* | 0,05 | 0,03 | 0,02 | 0,018 | 0,012 | 0,006 |
| Motorfietsen | 2022* | 0,04 | 0,03 | 0,02 | 0,017 | 0,011 | 0,006 |
| Motorfietsen | 2023* | 0,04 | 0,03 | 0,02 | 0,017 | 0,010 | 0,006 |
| Voertuigen met bromfietskenteken | 2013* | 0,08 | 0,08 | 0,00 | 0,067 | 0,064 | 0,003 |
| Voertuigen met bromfietskenteken | 2014* | 0,07 | 0,07 | 0,00 | 0,060 | 0,057 | 0,003 |
| Voertuigen met bromfietskenteken | 2015* | 0,06 | 0,06 | 0,00 | 0,053 | 0,050 | 0,003 |
| Voertuigen met bromfietskenteken | 2016* | 0,06 | 0,05 | 0,00 | 0,046 | 0,043 | 0,003 |
| Voertuigen met bromfietskenteken | 2017* | 0,05 | 0,05 | 0,00 | 0,041 | 0,038 | 0,003 |
| Voertuigen met bromfietskenteken | 2018* | 0,04 | 0,04 | 0,00 | 0,035 | 0,032 | 0,003 |
| Voertuigen met bromfietskenteken | 2019* | 0,04 | 0,03 | 0,00 | 0,031 | 0,028 | 0,003 |
| Voertuigen met bromfietskenteken | 2020* | 0,03 | 0,03 | 0,00 | 0,026 | 0,023 | 0,003 |
| Voertuigen met bromfietskenteken | 2021* | 0,03 | 0,03 | 0,00 | 0,024 | 0,021 | 0,003 |
| Voertuigen met bromfietskenteken | 2022* | 0,03 | 0,02 | 0,00 | 0,020 | 0,017 | 0,003 |
| Voertuigen met bromfietskenteken | 2023* | 0,02 | 0,02 | 0,00 | 0,018 | 0,015 | 0,003 |
| Lichte bedrijfsvoertuigen | 2013* | 0,89 | 0,62 | 0,27 | 0,055 | 0,038 | 0,017 |
| Lichte bedrijfsvoertuigen | 2014* | 0,83 | 0,55 | 0,27 | 0,051 | 0,034 | 0,017 |
| Lichte bedrijfsvoertuigen | 2015* | 0,78 | 0,50 | 0,28 | 0,047 | 0,030 | 0,017 |
| Lichte bedrijfsvoertuigen | 2016* | 0,74 | 0,45 | 0,29 | 0,043 | 0,026 | 0,017 |
| Lichte bedrijfsvoertuigen | 2017* | 0,71 | 0,41 | 0,30 | 0,041 | 0,023 | 0,017 |
| Lichte bedrijfsvoertuigen | 2018* | 0,71 | 0,40 | 0,31 | 0,039 | 0,022 | 0,017 |
| Lichte bedrijfsvoertuigen | 2019* | 0,65 | 0,33 | 0,33 | 0,035 | 0,018 | 0,018 |
| Lichte bedrijfsvoertuigen | 2020* | 0,58 | 0,26 | 0,32 | 0,032 | 0,014 | 0,018 |
| Lichte bedrijfsvoertuigen | 2021* | 0,57 | 0,23 | 0,34 | 0,030 | 0,012 | 0,018 |
| Lichte bedrijfsvoertuigen | 2022* | 0,55 | 0,20 | 0,35 | 0,029 | 0,011 | 0,018 |
| Lichte bedrijfsvoertuigen | 2023* | 0,53 | 0,18 | 0,35 | 0,027 | 0,009 | 0,018 |
| Zware bedrijfsvoertuigen | 2013* | 0,88 | 0,36 | 0,52 | 0,130 | 0,054 | 0,077 |
| Zware bedrijfsvoertuigen | 2014* | 0,85 | 0,34 | 0,52 | 0,127 | 0,050 | 0,077 |
| Zware bedrijfsvoertuigen | 2015* | 0,86 | 0,33 | 0,54 | 0,123 | 0,046 | 0,077 |
| Zware bedrijfsvoertuigen | 2016* | 0,89 | 0,32 | 0,57 | 0,120 | 0,043 | 0,077 |
| Zware bedrijfsvoertuigen | 2017* | 0,90 | 0,31 | 0,58 | 0,119 | 0,042 | 0,077 |
| Zware bedrijfsvoertuigen | 2018* | 0,90 | 0,32 | 0,58 | 0,118 | 0,042 | 0,077 |
| Zware bedrijfsvoertuigen | 2019* | 0,88 | 0,30 | 0,59 | 0,116 | 0,039 | 0,077 |
| Zware bedrijfsvoertuigen | 2020* | 0,86 | 0,27 | 0,59 | 0,113 | 0,035 | 0,078 |
| Zware bedrijfsvoertuigen | 2021* | 0,87 | 0,27 | 0,60 | 0,112 | 0,034 | 0,078 |
| Zware bedrijfsvoertuigen | 2022* | 0,89 | 0,27 | 0,62 | 0,112 | 0,034 | 0,078 |
| Zware bedrijfsvoertuigen | 2023* | 0,87 | 0,26 | 0,61 | 0,112 | 0,034 | 0,078 |
| Bussen | 2013* | 0,09 | 0,04 | 0,04 | 0,141 | 0,068 | 0,073 |
| Bussen | 2014* | 0,08 | 0,04 | 0,04 | 0,135 | 0,061 | 0,074 |
| Bussen | 2015* | 0,08 | 0,03 | 0,04 | 0,131 | 0,057 | 0,074 |
| Bussen | 2016* | 0,07 | 0,03 | 0,04 | 0,126 | 0,051 | 0,075 |
| Bussen | 2017* | 0,08 | 0,03 | 0,05 | 0,122 | 0,046 | 0,076 |
| Bussen | 2018* | 0,08 | 0,03 | 0,05 | 0,120 | 0,045 | 0,076 |
| Bussen | 2019* | 0,07 | 0,02 | 0,05 | 0,116 | 0,039 | 0,076 |
| Bussen | 2020* | 0,05 | 0,02 | 0,04 | 0,109 | 0,032 | 0,077 |
| Bussen | 2021* | 0,05 | 0,01 | 0,04 | 0,104 | 0,027 | 0,077 |
| Bussen | 2022* | 0,05 | 0,01 | 0,04 | 0,103 | 0,026 | 0,077 |
| Bussen | 2023* | 0,05 | 0,01 | 0,04 | 0,101 | 0,024 | 0,077 |
| Bron: CBS. | |||||||
Tabeltoelichting
Deze tabel bevat cijfers over feitelijke totale emissies naar lucht op Nederlands grondgebied door het totale wegverkeer, inclusief buitenlandse voertuigen. Daarnaast bevat deze tabel cijfers over de bijbehorende parkemissiefactoren, dit zijn de gemiddelde emissies per voertuigkilometer.
De cijfers in deze tabel betreffen uitlaatemissies door het verbranden van (motor)brandstoffen, de emissies door verdamping van brandstof uit het brandstofsysteem van voertuigen en de emissies die vrijkomen door slijtage van banden, wegdek en remmen. In vergelijking met de Statline-tabellen ‘Emissies naar lucht op Nederlands grondgebied; mobiele bronnen over emissies naar lucht’, is deze tabel exclusief NMVOS-emissie door airconditioning en de CO2-emissie door het gebruik van smeermiddelen.
Om een samenhangende en consistente tijdreeks te verkrijgen wordt indien nodig ieder jaar de complete tijdreeks (her)berekend, zodat de laatste inzichten, met name ten aanzien van de emissiefactoren, in de berekeningen kunnen worden meegenomen.
Gegevens beschikbaar vanaf: De feitelijke emissies zijn beschikbaar vanaf 1990, de parkemissiefactoren zijn beschikbaar vanaf 2004.
Status van de cijfers: De gegevens vanaf 1990 zijn voorlopig
Wijzigingen per 19 augustus 2025:
Door problemen met de aanlevering van de micro-data is het niet mogelijk om conform planning in september 2025 voorlopige cijfers over 2024 te publiceren.
Wanneer komen er nieuwe cijfers?
Nieuwe definitieve cijfers over 2024 zullen in het 1e kwartaal van 2026 gepubliceerd worden.
Gewoonlijk worden de nieuwe voorlopige cijfers 9 maanden na het afsluiten van het verslagjaar verwacht. Bijstellingen van de voorlopige cijfers worden 14 maanden na afsluiting van het verslagjaar gepubliceerd.
Toelichting onderwerpen
- Emissies
- De feitelijke emissies naar lucht door mobiele bronnen op of boven Nederlands grondgebied
Het betreft de emissies door het verbranden van (motor)brandstoffen, de emissies door verdamping van brandstof en ladingresten (VOS) en de PM10- en PM2,5-emissies door de slijtage van banden, remvoeringen en wegdek. De emissies zijn berekend door vermenigvuldiging van activiteitsgegevens, zoals voertuigkilometers met de emissiefactor.- PM10 Totaal (fijn stof)
- Fijn Stof (deeltjes met doorsnede kleiner dan 10 micrometer). PM10 ontstaat onder andere bij de verbranding van dieselolie ("dieselrook), slijtage van banden en remmen, allerlei industriële processen en op- en overslag. Fijn stof is schadelijk voor de gezondheid. Het dringt diep door in de longen.
De emissie van fijn stof door wegverkeer ontstaat voor het grootste deel bij de verbranding van de motorbrandstof. Daarnaast komt fijn stof vrij bij de slijtage van banden, wegdek en remvoeringen.
PM10 (fijn stof) is het totaal van PM10 Verbranding (fijn stof) en PM10 Slijtage (fijn stof).
- PM10 Verbranding (fijn stof)
- Fijn Stof (deeltjes met doorsnede kleiner dan 10 micrometer). PM10 ontstaat onder andere bij de verbranding van dieselolie ("dieselrook), slijtage van wegdek, banden en remmen, allerlei industriële processen en op- en overslag. Fijn stof is schadelijk voor de gezondheid. Het dringt diep door in de longen. PM10 Verbranding betreft enkel de PM10 die vrijkomt bij verbranding van motorbrandstof.
- PM10 Slijtage (fijn stof)
- Fijn Stof (deeltjes met doorsnede kleiner dan 10 micrometer). PM10 ontstaat onder andere bij de verbranding van dieselolie ("dieselrook), slijtage van wegdek, banden en remmen, allerlei industriële processen en op- en overslag. Fijn stof is schadelijk voor de gezondheid. Het dringt diep door in de longen. PM10 Slijtage betreft enkel de PM10 die vrijkomt door slijtage van wegdek, banden en remmen.
- Parkemissiefactoren
- De gemiddelde emissie per voertuigkilometer, per voertuigcategorie. Deze is gewogen naar aandelen van de verschillende voertuigklassen (= bouwjaren en gewichtsklassen) in de verkeersprestatie van de betreffende voertuigcategorie.
- PM10 Totaal (fijn stof)
- Fijn Stof (deeltjes met doorsnede kleiner dan 10 micrometer). PM10 ontstaat onder andere bij de verbranding van dieselolie ("dieselrook), slijtage van banden en remmen, allerlei industriële processen en op- en overslag. Fijn stof is schadelijk voor de gezondheid. Het dringt diep door in de longen.
De emissie van fijn stof door wegverkeer ontstaat voor het grootste deel bij de verbranding van de motorbrandstof. Daarnaast komt fijn stof vrij bij de slijtage van banden, wegdek en remvoeringen.
PM10 (fijn stof) is het totaal van PM10 Verbranding (fijn stof) en PM10 Slijtage (fijn stof)
- PM10 Verbranding (fijn stof)
- Fijn Stof (deeltjes met doorsnede kleiner dan 10 micrometer). PM10 ontstaat onder andere bij de verbranding van dieselolie ("dieselrook), slijtage van wegdek, banden en remmen, allerlei industriële processen en op- en overslag. Fijn stof is schadelijk voor de gezondheid. Het dringt diep door in de longen. PM10 Verbranding betreft enkel de PM10 die vrijkomt bij verbranding van motorbrandstof.
- PM10 Slijtage (fijn stof)
- Fijn Stof (deeltjes met doorsnede kleiner dan 10 micrometer). PM10 ontstaat onder andere bij de verbranding van dieselolie ("dieselrook), slijtage van wegdek, banden en remmen, allerlei industriële processen en op- en overslag. Fijn stof is schadelijk voor de gezondheid. Het dringt diep door in de longen. PM10 Slijtage betreft enkel de PM10 die vrijkomt door slijtage van wegdek, banden en remmen