Personenmobiliteit; reiskenmerken en vervoerwijzen, regio's, 2010-2017
Populatie | Vervoerwijzen | Kenmerken verplaatsing | Perioden | Regio's | Per persoon per dag Verplaatsingen (aantal) | Per persoon per dag Afstand (km) | Per persoon per dag Reisduur (minuten) | Per persoon per jaar Verplaatsingen (aantal) | Per persoon per jaar Afstand (km) | Per persoon per jaar Reisduur (uren) |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Totaal | Totaal | Verplaatsing op woensdag | 2015 | Nederland | 2,82 | 30,05 | 61,60 | 140 | 1.491 | 50,9 |
Totaal | Totaal | Verplaatsing op woensdag | 2016 | Nederland | 2,74 | 29,15 | 62,10 | 136 | 1.446 | 51,4 |
Totaal | Totaal | Verplaatsing op woensdag | 2017 | Nederland | 2,67 | 28,71 | 59,40 | 132 | 1.418 | 48,9 |
Totaal | Totaal | Verplaatsing op woensdag | 2015 | Zuid-Holland (PV) | 2,72 | 27,62 | 61,73 | 135 | 1.371 | 51,1 |
Totaal | Totaal | Verplaatsing op woensdag | 2016 | Zuid-Holland (PV) | 2,75 | 27,54 | 62,48 | 136 | 1.365 | 51,6 |
Totaal | Totaal | Verplaatsing op woensdag | 2017 | Zuid-Holland (PV) | 2,65 | 27,94 | 62,47 | 131 | 1.380 | 51,4 |
Totaal | Totaal | Verplaatsing in november | 2015 | Nederland | 2,64 | 28,90 | 59,52 | 78 | 854 | 29,3 |
Totaal | Totaal | Verplaatsing in november | 2016 | Nederland | 2,66 | 29,55 | 58,75 | 79 | 873 | 28,9 |
Totaal | Totaal | Verplaatsing in november | 2017 | Nederland | 2,62 | 29,01 | 59,89 | 77 | 853 | 29,3 |
Totaal | Totaal | Verplaatsing in november | 2015 | Zuid-Holland (PV) | 2,64 | 28,84 | 57,91 | 78 | 853 | 28,5 |
Totaal | Totaal | Verplaatsing in november | 2016 | Zuid-Holland (PV) | 2,59 | 25,14 | 60,53 | 77 | 742 | 29,8 |
Totaal | Totaal | Verplaatsing in november | 2017 | Zuid-Holland (PV) | 2,46 | 28,38 | 59,16 | 72 | 834 | 29,0 |
Totaal | Totaal | Vertrektijdstip: ochtendspits 7 tot 9 u. | 2015 | Nederland | 0,33 | 4,08 | 8,13 | 116 | 1.423 | 47,2 |
Totaal | Totaal | Vertrektijdstip: ochtendspits 7 tot 9 u. | 2016 | Nederland | 0,33 | 4,12 | 8,17 | 114 | 1.441 | 47,6 |
Totaal | Totaal | Vertrektijdstip: ochtendspits 7 tot 9 u. | 2017 | Nederland | 0,32 | 4,01 | 7,88 | 111 | 1.389 | 45,5 |
Totaal | Totaal | Vertrektijdstip: ochtendspits 7 tot 9 u. | 2015 | Zuid-Holland (PV) | 0,32 | 3,71 | 8,31 | 111 | 1.295 | 48,3 |
Totaal | Totaal | Vertrektijdstip: ochtendspits 7 tot 9 u. | 2016 | Zuid-Holland (PV) | 0,32 | 3,66 | 8,67 | 112 | 1.279 | 50,5 |
Totaal | Totaal | Vertrektijdstip: ochtendspits 7 tot 9 u. | 2017 | Zuid-Holland (PV) | 0,31 | 3,66 | 7,92 | 107 | 1.267 | 45,7 |
Totaal | Auto (bestuurder) | Verplaatsing op woensdag | 2015 | Nederland | 0,97 | 17,98 | 22,92 | 48 | 892 | 19,0 |
Totaal | Auto (bestuurder) | Verplaatsing op woensdag | 2016 | Nederland | 0,87 | 15,60 | 20,35 | 43 | 774 | 16,8 |
Totaal | Auto (bestuurder) | Verplaatsing op woensdag | 2017 | Nederland | 0,91 | 16,37 | 21,19 | 45 | 808 | 17,4 |
Totaal | Auto (bestuurder) | Verplaatsing op woensdag | 2015 | Zuid-Holland (PV) | 0,92 | 17,22 | 23,60 | 46 | 854 | 19,5 |
Totaal | Auto (bestuurder) | Verplaatsing op woensdag | 2016 | Zuid-Holland (PV) | 0,82 | 13,90 | 19,76 | 40 | 689 | 16,3 |
Totaal | Auto (bestuurder) | Verplaatsing op woensdag | 2017 | Zuid-Holland (PV) | 0,85 | 14,11 | 21,09 | 42 | 696 | 17,4 |
Totaal | Auto (bestuurder) | Verplaatsing in november | 2015 | Nederland | 0,86 | 15,47 | 21,49 | 25 | 457 | 10,6 |
Totaal | Auto (bestuurder) | Verplaatsing in november | 2016 | Nederland | 0,88 | 15,08 | 20,44 | 26 | 445 | 10,1 |
Totaal | Auto (bestuurder) | Verplaatsing in november | 2017 | Nederland | 0,90 | 15,36 | 22,13 | 27 | 452 | 10,8 |
Totaal | Auto (bestuurder) | Verplaatsing in november | 2015 | Zuid-Holland (PV) | 0,85 | 14,92 | 20,51 | 25 | 441 | 10,1 |
Totaal | Auto (bestuurder) | Verplaatsing in november | 2016 | Zuid-Holland (PV) | 0,76 | 12,56 | 19,13 | 22 | 371 | 9,4 |
Totaal | Auto (bestuurder) | Verplaatsing in november | 2017 | Zuid-Holland (PV) | 0,84 | 15,16 | 22,70 | 25 | 445 | 11,1 |
Totaal | Auto (bestuurder) | Vertrektijdstip: ochtendspits 7 tot 9 u. | 2015 | Nederland | 0,11 | 2,28 | 2,98 | 39 | 795 | 17,3 |
Totaal | Auto (bestuurder) | Vertrektijdstip: ochtendspits 7 tot 9 u. | 2016 | Nederland | 0,11 | 2,26 | 2,98 | 38 | 790 | 17,3 |
Totaal | Auto (bestuurder) | Vertrektijdstip: ochtendspits 7 tot 9 u. | 2017 | Nederland | 0,11 | 2,19 | 2,88 | 38 | 760 | 16,6 |
Totaal | Auto (bestuurder) | Vertrektijdstip: ochtendspits 7 tot 9 u. | 2015 | Zuid-Holland (PV) | 0,10 | 1,98 | 2,74 | 34 | 689 | 15,9 |
Totaal | Auto (bestuurder) | Vertrektijdstip: ochtendspits 7 tot 9 u. | 2016 | Zuid-Holland (PV) | 0,10 | 1,84 | 2,92 | 34 | 644 | 17,0 |
Totaal | Auto (bestuurder) | Vertrektijdstip: ochtendspits 7 tot 9 u. | 2017 | Zuid-Holland (PV) | 0,10 | 1,84 | 2,75 | 34 | 639 | 15,9 |
Totaal | Auto (passagier) | Verplaatsing op woensdag | 2015 | Nederland | 0,31 | 3,56 | 5,63 | 15 | 177 | 4,7 |
Totaal | Auto (passagier) | Verplaatsing op woensdag | 2016 | Nederland | 0,31 | 3,96 | 6,94 | 15 | 196 | 5,7 |
Totaal | Auto (passagier) | Verplaatsing op woensdag | 2017 | Nederland | 0,29 | 3,59 | 5,97 | 14 | 177 | 4,9 |
Totaal | Auto (passagier) | Verplaatsing op woensdag | 2015 | Zuid-Holland (PV) | 0,27 | 3,21 | 5,02 | 14 | 159 | 4,2 |
Totaal | Auto (passagier) | Verplaatsing op woensdag | 2016 | Zuid-Holland (PV) | 0,35 | 4,39 | 9,10 | 18 | 217 | 7,5 |
Totaal | Auto (passagier) | Verplaatsing op woensdag | 2017 | Zuid-Holland (PV) | 0,29 | 4,18 | 6,18 | 14 | 206 | 5,1 |
Totaal | Auto (passagier) | Verplaatsing in november | 2015 | Nederland | 0,37 | 6,05 | 8,36 | 11 | 179 | 4,1 |
Totaal | Auto (passagier) | Verplaatsing in november | 2016 | Nederland | 0,38 | 6,26 | 9,09 | 11 | 185 | 4,5 |
Totaal | Auto (passagier) | Verplaatsing in november | 2017 | Nederland | 0,35 | 5,19 | 7,88 | 10 | 153 | 3,9 |
Totaal | Auto (passagier) | Verplaatsing in november | 2015 | Zuid-Holland (PV) | 0,37 | 6,71 | 8,62 | 11 | 198 | 4,2 |
Totaal | Auto (passagier) | Verplaatsing in november | 2016 | Zuid-Holland (PV) | 0,34 | 5,14 | 10,05 | 10 | 152 | 4,9 |
Totaal | Auto (passagier) | Verplaatsing in november | 2017 | Zuid-Holland (PV) | 0,32 | 4,82 | 6,99 | 9 | 141 | 3,4 |
Totaal | Auto (passagier) | Vertrektijdstip: ochtendspits 7 tot 9 u. | 2015 | Nederland | 0,03 | 0,41 | 0,64 | 10 | 144 | 3,7 |
Totaal | Auto (passagier) | Vertrektijdstip: ochtendspits 7 tot 9 u. | 2016 | Nederland | 0,03 | 0,41 | 0,69 | 11 | 142 | 4,0 |
Totaal | Auto (passagier) | Vertrektijdstip: ochtendspits 7 tot 9 u. | 2017 | Nederland | 0,03 | 0,44 | 0,66 | 11 | 152 | 3,8 |
Totaal | Auto (passagier) | Vertrektijdstip: ochtendspits 7 tot 9 u. | 2015 | Zuid-Holland (PV) | 0,03 | 0,34 | 0,55 | 9 | 119 | 3,2 |
Totaal | Auto (passagier) | Vertrektijdstip: ochtendspits 7 tot 9 u. | 2016 | Zuid-Holland (PV) | 0,03 | 0,34 | 0,67 | 11 | 119 | 3,9 |
Totaal | Auto (passagier) | Vertrektijdstip: ochtendspits 7 tot 9 u. | 2017 | Zuid-Holland (PV) | 0,03 | 0,44 | 0,72 | 9 | 153 | 4,2 |
Totaal | Fiets | Verplaatsing op woensdag | 2015 | Nederland | 0,83 | 2,83 | 13,46 | 41 | 141 | 11,1 |
Totaal | Fiets | Verplaatsing op woensdag | 2016 | Nederland | 0,82 | 2,90 | 13,83 | 40 | 144 | 11,4 |
Totaal | Fiets | Verplaatsing op woensdag | 2017 | Nederland | 0,77 | 2,69 | 13,04 | 38 | 133 | 10,7 |
Totaal | Fiets | Verplaatsing op woensdag | 2015 | Zuid-Holland (PV) | 0,71 | 2,36 | 11,86 | 35 | 117 | 9,8 |
Totaal | Fiets | Verplaatsing op woensdag | 2016 | Zuid-Holland (PV) | 0,75 | 2,41 | 11,92 | 37 | 119 | 9,8 |
Totaal | Fiets | Verplaatsing op woensdag | 2017 | Zuid-Holland (PV) | 0,76 | 2,78 | 13,75 | 38 | 137 | 11,3 |
Totaal | Fiets | Verplaatsing in november | 2015 | Nederland | 0,71 | 2,35 | 11,17 | 21 | 69 | 5,5 |
Totaal | Fiets | Verplaatsing in november | 2016 | Nederland | 0,75 | 2,34 | 11,08 | 22 | 69 | 5,5 |
Totaal | Fiets | Verplaatsing in november | 2017 | Nederland | 0,69 | 2,33 | 10,54 | 20 | 69 | 5,2 |
Totaal | Fiets | Verplaatsing in november | 2015 | Zuid-Holland (PV) | 0,61 | 2,10 | 10,69 | 18 | 62 | 5,3 |
Totaal | Fiets | Verplaatsing in november | 2016 | Zuid-Holland (PV) | 0,74 | 2,23 | 10,91 | 22 | 66 | 5,4 |
Totaal | Fiets | Verplaatsing in november | 2017 | Zuid-Holland (PV) | 0,62 | 2,05 | 9,90 | 18 | 60 | 4,8 |
Totaal | Fiets | Vertrektijdstip: ochtendspits 7 tot 9 u. | 2015 | Nederland | 0,11 | 0,42 | 1,94 | 38 | 147 | 11,2 |
Totaal | Fiets | Vertrektijdstip: ochtendspits 7 tot 9 u. | 2016 | Nederland | 0,11 | 0,43 | 1,91 | 38 | 152 | 11,1 |
Totaal | Fiets | Vertrektijdstip: ochtendspits 7 tot 9 u. | 2017 | Nederland | 0,10 | 0,40 | 1,79 | 36 | 139 | 10,4 |
Totaal | Fiets | Vertrektijdstip: ochtendspits 7 tot 9 u. | 2015 | Zuid-Holland (PV) | 0,10 | 0,38 | 1,98 | 34 | 133 | 11,5 |
Totaal | Fiets | Vertrektijdstip: ochtendspits 7 tot 9 u. | 2016 | Zuid-Holland (PV) | 0,09 | 0,38 | 1,80 | 32 | 132 | 10,5 |
Totaal | Fiets | Vertrektijdstip: ochtendspits 7 tot 9 u. | 2017 | Zuid-Holland (PV) | 0,10 | 0,39 | 1,62 | 33 | 135 | 9,4 |
Bron: CBS. |
Tabeltoelichting
In deze tabel vindt u informatie over het verplaatsingsgedrag van de Nederlandse bevolking (exclusief tehuisbewoners) op Nederlands grondgebied. Het verplaatsingsgedrag wordt beschreven als het aantal verplaatsingen , de afgelegde afstand en de reisduur per inwoner van Nederland per dag en per jaar. Het gaat om alle verplaatsingen binnen Nederland behalve beroepsmatige verplaatsingen (zoals bijvoorbeeld van een taxichauffeur of pakketbezorger) en behalve dagen op binnenlandse en buitenlandse vakanties. Die zijn niet inbegrepen in deze tabel.
Het reisgedrag is uitgesplitst naar reiskenmerken (o.a. tijdstip van vertrek en dag van de week), vervoerwijzen en regio's.
Kilometers afgelegd in het buitenland tellen niet mee. Dit betekent dat grensoverschrijdende verplaatsingen aan de grens zijn afgekapt en daarmee de gereisde kilometers in het buitenland buiten beschouwing zijn gelaten
Gegevens beschikbaar van 2010 tot en met 2017.
Status van de cijfers:
De cijfers in deze tabel zijn definitief.
Wijzigingen per 21 februari 2020
Geen, deze tabel is stopgezet.
Wijzigingen per 28 februari 2019
De onderliggende coderingen van de in deze tabel gebruikte classificaties (kenmerken verplaatsingen) zijn aangepast.
Deze sluiten nu aan bij de door het CBS vastgelegde standaardcoderingen.
De structuur en de gegevens van de tabel zijn niet aangepast.
Wanneer komen er nieuwe cijfers?
Niet meer van toepassing.
Deze tabel wordt opgevolgd door de tabel Mobiliteit; per persoon; verplaatsingskenmerken, vervoerwijzen en regio's. Zie paragraaf 3.
Toelichting onderwerpen
- Per persoon per dag
- Verplaatsingen
- Dit betreft het gemiddelde aantal verplaatsingen van een persoon op een dag. De verplaatsingen naar vervoerwijze betreffen de hoofdvervoerwijze van een verplaatsing, het voor- en natransport wordt hierbij genegeerd. Bijvoorbeeld bij een verplaatsing van huis naar het werk met achtereenvolgens de fiets naar het station, de trein en te voet naar kantoor wordt de verplaatsing als treinverplaatsing geteld.
- Afstand
- Dit betreft het gemiddelde aantal kilometers dat een persoon op een dag aflegt. De afstand naar vervoerwijze is op basis van de ritvervoerwijze zodat ook voor- en natransport apart gemeten zijn. Bijvoorbeeld bij een verplaatsing van huis naar het werk met achtereenvolgens de fiets naar het station, de trein en te voet naar kantoor worden de kilometers voor de drie vervoerwijzen apart geteld.
- Reisduur
- Dit betreft de gemiddelde reisduur van een persoon op een dag. De reisduur naar vervoerwijze betreft de hoofdvervoerwijze van een verplaatsing, het voor- en natransport wordt hierbij genegeerd. Bijvoorbeeld bij een verplaatsing van huis naar het werk met achtereenvolgens de fiets naar het station, de trein en te voet naar kantoor wordt de verplaatsing als treinverplaatsing geteld. De totale reisduur valt dan onder de hoofdvervoerwijze trein.
- Per persoon per jaar
- Verplaatsingen
- Dit betreft het gemiddelde aantal verplaatsingen van een persoon per jaar. De verplaatsingen naar vervoerwijze betreffen de hoofdvervoerwijze van een verplaatsing, het voor- en natransport wordt hierbij genegeerd. Bijvoorbeeld bij een verplaatsing van huis naar het werk met achtereenvolgens de fiets naar het station, de trein en te voet naar kantoor wordt de verplaatsing als treinverplaatsing geteld.
- Afstand
- Dit betreft het gemiddelde aantal kilometers dat een persoon per jaar aflegt. De afstand naar vervoerwijze is op basis van de ritvervoerwijze zodat ook voor- en natransport apart gemeten zijn. Bijvoorbeeld bij een verplaatsing van huis naar het werk met achtereenvolgens de fiets naar het station, de trein en te voet naar kantoor worden de kilometers voor de drie vervoerwijzen apart geteld.
- Reisduur
- Dit betreft de gemiddelde reisduur van een persoon per jaar. De reisduur naar vervoerwijze betreft de hoofdvervoerwijze van een verplaatsing, het voor- en natransport wordt hierbij genegeerd. Bijvoorbeeld bij een verplaatsing van huis naar het werk met achtereenvolgens de fiets naar het station, de trein en te voet naar kantoor wordt de verplaatsing als treinverplaatsing geteld. De totale reisduur valt dan onder de hoofdvervoerwijze trein.