Koopvaardijvloot Nederlandse vlag; 1 januari, 1900 - 2005

Koopvaardijvloot Nederlandse vlag; 1 januari, 1900 - 2005

Perioden Aantal schepen Totaal aantal zeeschepen (ab_so_luut) Aantal schepen Naar scheepstype Passagiersschepen (ab_so_luut) Aantal schepen Naar scheepstype Massagoedschepen Totaal aantal bulkgoedschepen (ab_so_luut) Aantal schepen Naar scheepstype Massagoedschepen Tankschepen (ab_so_luut) Aantal schepen Naar scheepstype Massagoedschepen Overige bulkschepen (ab_so_luut) Aantal schepen Naar scheepstype Stukgoedschepen Totaal aantal stukgoedschepen (ab_so_luut) Aantal schepen Naar scheepstype Stukgoedschepen Eenheidslading (ab_so_luut) Aantal schepen Naar scheepstype Stukgoedschepen Overige stukgoedschepen (ab_so_luut) Gross Tonnage Totale GT-inhoud (1000 GT) Gross Tonnage Naar scheepstype GT-inhoud passagiersschepen (1000 GT) Gross Tonnage Naar scheepstype Massagoedschepen Totale GT-inhoud bulkschepen (1000 GT) Gross Tonnage Naar scheepstype Massagoedschepen GT-inhoud tankschepen (1000 GT) Gross Tonnage Naar scheepstype Massagoedschepen GT-inhoud overige bulkschepen (1000 GT) Gross Tonnage Naar scheepstype Stukgoedschepen Totale GT-inhoud stukgoedschepen (1000 GT) Gross Tonnage Naar scheepstype Stukgoedschepen GT-inhoud schepen voor eenheidslading (1000 GT) Gross Tonnage Naar scheepstype Stukgoedschepen GT-inhoud overige stukgoedschepen (1000 GT)
1900 600 . . . . . . . 575 . . . . . . .
1901 652 . . . . . . . . . . . . . . .
1902 693 . . . . . . . . . . . . . . .
1903 707 . . . . . . . . . . . . . . .
1904 732 . . . . . . . . . . . . . . .
1905 700 . . . . . . . 715 . . . . . . .
1906 775 . . . . . . . . . . . . . . .
1907 727 . . . . . . . . . . . . . . .
1908 686 . . . . . . . . . . . . . . .
1909 729 . . . . . . . . . . . . . . .
1910 715 . . . . . . . 950 . . . . . . .
1911 775 . . . . . . . . . . . . . . .
1912 780 . . . . . . . . . . . . . . .
1913 787 . . . . . . . . . . . . . . .
1914 809 . . . . . . . . . . . . . . .
1915 800 . . . . . . . 1.400 . . . . . . .
1916 786 . . . . . . . 3.424 . . . . . . .
1917 799 . . . . . . . 3.431 . . . . . . .
1918 907 . . . . . . . 3.653 . . . . . . .
1919 853 . . . . . . . 3.808 . . . . . . .
1920 865 . . . . . . . 1.550 . . . . . . .
1921 . . . . . . . . . . . . . . . .
1922 . . . . . . . . . . . . . . . .
1923 . . . . . . . . . . . . . . . .
1924 . . . . . . . . . . . . . . . .
1925 927 . . . . . . . 2.500 . . . . . . .
1926 . . . . . . . . . . . . . . . .
1927 . . . . . . . . . . . . . . . .
1928 . . . . . . . . . . . . . . . .
1929 . . . . . . . . . . . . . . . .
1930 . . . . . . . . . . . . . . . .
1931 990 . . . . . . . 2.852 . . . . . . .
1932 1.014 . . . . . . . 2.840 . . . . . . .
1933 995 . . . . . . . 2.658 . . . . . . .
1934 943 . . . . . . . 2.461 . . . . . . .
1935 921 . . . . . . . 2.379 . . . . . . .
1936 916 . . . . . . . 2.313 . . . . . . .
1937 930 . . . . . . . 2.324 . . . . . . .
1938 979 . . . . . . . 2.449 . . . . . . .
1939 1.028 . . . . . . . 2.650 . . . . . . .
1940 1.102 . . . . . . . 2.764 . . . . . . .
1941 . . . . . . . . . . . . . . . .
1942 . . . . . . . . . . . . . . . .
1943 . . . . . . . . . . . . . . . .
1944 . . . . . . . . . . . . . . . .
1945 . . . . . . . . . . . . . . . .
1946 . . . . . . . . . . . . . . . .
1947 855 . . . . . . . 1.946 . . . . . . .
1948 921 . . . . . . . 2.366 . . . . . . .
1949 937 . . . . . . . 2.584 . . . . . . .
1950 1.035 117 . 75 . . . . 2.796 820 . 370 . . . .
1951 1.108 119 . 87 . . . . 2.958 838 . 484 . . . .
1952 1.141 120 . 84 . . . . 2.983 850 . 478 . . . .
1953 1.200 121 . 92 . . . . 3.072 859 . 498 . . . .
1954 1.226 118 . 92 . . . . 3.166 831 . 546 . . . .
1955 1.272 117 . 98 . . . . 3.287 832 . 607 . . . .
1956 1.338 112 . 119 . . . . 3.608 823 . 858 . . . .
1957 1.425 107 . 130 . . . . 3.900 805 . 1.016 . . . .
1958 1.549 107 . 131 . . . . 4.242 838 . 1.086 . . . .
1959 1.544 94 . 133 . . . . 4.489 744 . 1.247 . . . .
1960 1.501 78 . 118 . . . . 4.486 704 . 1.232 . . . .
1961 1.476 65 . 115 . . . . 4.661 666 . 1.304 . . . .
1962 1.482 60 . 114 . . . . 4.787 637 . 1.425 . . . .
1963 1.496 57 . 121 . . . . 5.021 610 . 1.609 . . . .
1964 1.455 50 . 121 . . . . 4.950 530 . 1.699 . . . .
1965 1.441 46 . 126 . . . . 4.911 504 . 1.696 . . . .
1966 1.402 41 . 115 . . . . 4.686 450 . 1.518 . . . .
1967 1.349 39 . 108 . . . . 4.560 420 . 1.451 . . . .
1968 1.297 31 . 107 . . . . 4.545 369 . 1.427 . . . .
1969 1.218 21 . 103 . . . . 4.256 257 . 1.326 . . . .
1970 1.088 16 . 102 . . . . 4.089 216 . 1.301 . . . .
1971 1.017 14 . 98 . . . . 3.955 196 . 1.232 . . . .
1972 941 12 . 92 . . . . 3.878 177 . 1.167 . . . .
1973 786 6 . 80 . . . . 3.326 77 . 1.023 . . . .
1974 702 5 . 78 . . . . 3.355 39 . 1.123 . . . .
1975 649 5 . 84 . . . . 3.303 30 . 1.110 . . . .
1976 615 5 . 73 . . . . 3.223 32 . 1.015 . . . .
1977 591 5 . 73 . . . . 3.173 32 . 980 . . . .
1978 553 5 . 69 . . . . 3.040 32 . 920 . . . .
1979 541 5 . 58 . . . . 2.927 38 . 772 . . . .
1980 557 5 . 57 . . . . 3.305 38 . 897 . . . .
1981 552 4 . 58 . . . . 3.443 32 . 1.006 . . . .
1982 550 5 . 63 . . . . 3.417 34 . 989 . . . .
1983 554 7 . 62 . . . . 3.467 39 . 1.008 . . . .
1984 562 7 . 60 . . 20 . 3.563 39 . 854 . . 586 .
1985 550 6 . 58 . . 21 . 3.462 36 . 734 . . 632 .
1986 558 4 . 65 . . 21 . 3.387 20 . 631 . . 615 .
1987 549 4 . 69 . . 22 . 3.276 49 . 721 . . 599 .
1988 473 4 . 59 . . 22 . 2.892 77 . 677 . . 607 .
1989 428 4 . 57 . . 19 . 2.804 77 . 667 . . 546 .
1990 401 3 251 55 196 147 24 123 2.767 90 1.395 650 745 1.282 603 679
1991 395 4 258 55 203 133 26 107 2.840 97 1.484 672 812 1.259 616 643
1992 393 4 265 57 208 124 30 94 2.856 97 1.507 676 831 1.252 718 534
1993 397 6 272 50 222 119 34 85 2.864 120 1.424 638 786 1.320 890 430
1994 368 6 254 50 204 108 40 68 2.653 136 1.180 646 534 1.337 1.003 334
1995 383 6 253 50 203 124 45 79 2.881 147 1.177 614 563 1.557 1.186 371
1996 383 6 153 50 103 224 41 183 2.828 147 932 591 341 1.749 1.120 629
1997 439 12 181 63 118 246 48 198 3.425 453 1.093 744 349 1.879 1.223 656
1998 481 12 196 57 139 273 53 220 3.329 462 855 432 423 2.012 1.251 761
1999 524 12 214 59 155 298 64 234 3.644 462 962 458 504 2.220 1.399 821
2000 558 13 222 56 166 323 75 248 3.971 523 1.027 481 546 2.421 1.516 905
2001 591 15 220 61 159 356 80 276 4.393 644 1.033 518 515 2.716 1.588 1.128
2002 607 17 231 59 172 359 81 278 4.760 733 1.157 510 647 2.870 1.655 1.215
2003 619 15 253 59 194 351 80 271 4.780 653 1.237 491 746 2.890 1.659 1.231
2004 622 17 262 61 201 343 87 256 4.755 619 1.275 497 778 2.861 1.671 1.190
2005 600 19 269 60 209 312 81 231 4.934 943 1.339 481 858 2.652 1.559 1.093
Bron: CBS.
Verklaring van tekens

Tabeltoelichting

Omvang en samenstelling van de Nederlandse koopvaardijvloot op
peildatum 1 januari van elk jaar, naar type schip.
Jaarcijfers vanaf 1900 tot en met 2005.
Verschijningsfrequentie: PUBLICATIE STOPGEZET.
De publicatie stopgezet (met ingang van 2006) in verband met waarnemings-
en verwerkingsproblemen.

Infoservice:
http://www.cbs.nl/infoservice

Copyright (c) Centraal Bureau voor de Statistiek, Voorburg/Heerlen 2005

Bronvermelding is verplicht, verveelvoudiging voor eigen gebruik of intern
gebruik is toegestaan.

Toelichting onderwerpen

Aantal schepen
Aantal schepen van de koopvaardijvloot onder Nederlandse vlag, per 1
januari van elk kalenderjaar, zoals opgenomen in de officiële registratie
van scheepsgegevens bij het Ministerie van Verkeer en Waterstaat,
Directoraat-Generaal Goederenvervoer.
Totaal aantal zeeschepen
Naar scheepstype
Passagiersschepen
Massagoedschepen
Zeeschepen ingericht voor het bulkvervoer van los gestorte vaste
goederen, vloeistoffen en gassen.
Totaal aantal bulkgoedschepen
Tankschepen
Schepen speciaal ingericht voor het vervoer van bulklading in vloeibare
of gasvormige toestand.
Overige bulkschepen
Stukgoedschepen
Totaal aantal stukgoedschepen
Eenheidslading
In hoofdzaak containerschepen en roroschepen (voor roll-on roll-off
vervoer, waarbij wegvoertuigen, al dan niet met lading, aan boord rijden).
Overige stukgoedschepen
Gross Tonnage
Inhoudscapaciteit van de koopvaardijvloot van schepen onder Nederlandse
vlag, per 1 januari van elk kalenderjaar.
Deze wordt uitgedrukt in Gross Tonnage, de maateenheid voor de
totale inhoud van een schip.
Deze (inhouds)maat voor de totale grootte van een schip is bepaald
overeenkomstig het Internationaal Verdrag betreffende de meting van
schepen uit 1969.
Het bruto tonnage wordt berekend met een formule waarin is opgenomen het
scheepsvolume onder het bovendek en de ingesloten ruimten boven het
bovendek. Het verkregen volume wordt vermenigvuldigd met een logaritmische
factor waarna het gevonden getal onbenoemd is (dus geen "ton" of m3 achter
het getal plaatsen).
Totale GT-inhoud
Naar scheepstype
GT-inhoud passagiersschepen
Massagoedschepen
Zeeschepen ingericht voor het bulkvervoer van los gestorte vaste
goederen, vloeistoffen en gassen.
Totale GT-inhoud bulkschepen
GT-inhoud tankschepen
Schepen speciaal ingericht voor het vervoer van bulklading in vloeibare
of gasvormige toestand.
GT-inhoud overige bulkschepen
Stukgoedschepen
Totale GT-inhoud stukgoedschepen
GT-inhoud schepen voor eenheidslading
In hoofdzaak containerschepen en roroschepen (voor roll-on roll-off
vervoer, waarbij wegvoertuigen, al dan niet met lading, aan boord rijden).
GT-inhoud overige stukgoedschepen