Monitor detailhandel derde kwartaal 2013: ontwikkelingen in deelbranches

In het derde kwartaal van 2013 nam de omzet van de winkels in voedings- en genotmiddelen sterker toe dan een kwartaal eerder. De non-foodbranche noteerde wederom een omzetdaling, met name in september. In bijna alle non-foodbranches verloren de winkeliers omzet. Vooral winkels in consumentenelektronica hadden het zwaar te verduren. Postorderbedrijven en internetwinkels behaalden een omzetgroei van bijna 7,5 procent.

Foodsector

Omzet iets sterker gestegen

Na een terugval in de omzetgroei in het tweede kwartaal van 2013 zagen winkels in voedings- en genotmiddelen in het derde kwartaal de omzet weer sterker toenemen dan een kwartaal eerder. De omzet kwam ruim 2 procent hoger uit dan in het derde kwartaal vorig jaar. Net als in de vijf voorgaande kwartalen was het volume kleiner (ruim 1 procent) en lagen de prijzen hoger (bijna 4 procent). Het derde kwartaal werd daarbij wel negatief afgesloten. In juli en augustus was er nog een omzetgroei, maar in september werd ruim 2 procent minder omzet geboekt dan een jaar eerder. Het aantal faillissementen bleef in het derde kwartaal redelijk stabiel. In totaal moesten 16 bedrijven hun deuren sluiten.

Omzetontwikkeling foodsector

Omzetontwikkeling foodsector

Verbetering voor supermarkten en speciaalzaken

Zowel de supermarkten als speciaalzaken wisten zich te verbeteren ten opzichte van het tweede kwartaal. Supermarkten zetten in het derde kwartaal bijna 3 procent meer om dan een jaar geleden. Een kwartaal eerder kwam de groei nog ruim een procent lager uit. De krimp van het volume was daarbij minder sterk dan in het tweede kwartaal en kwam uit op iets minder dan 1 procent. Speciaalzaken leverden in vergelijking met het derde kwartaal van vorig jaar nog wel omzet in, maar dit was minder dan een kwartaal eerder. Ook voor deze winkels was deze verbetering vooral toe te schrijven aan een minder sterke krimp van het volume. Supermarkten en speciaalzaken hadden beiden echter wel te maken met een slechte septembermaand.

Non-foodsector

Omzet non-foodwinkels zakt weer verder in

In het derde kwartaal is de omzet van de non-foodwinkels opnieuw gedaald. Met bijna 5 procent was de krimp groter dan in het voorgaande kwartaal. Dit kwam voornamelijk doordat het volume harder terugliep. Met name in september leverden de winkeliers in deze branche behoorlijk aan omzet (bijna 9 procent) en volume (ruim 9 procent) in. Mogelijk ondervond vooral de non-foodbranche de gevolgen van de verhoging van het hoge btw-tarief per 1 oktober 2012. Consumenten speelden hier vorig jaar wellicht op in door sommige aankopen al in september te doen. In de non-foodsector gingen in het derde kwartaal in totaal 204 bedrijven failliet. Dit zijn bijna 50 procent meer faillissementen dan in het derde kwartaal van 2012.

Omzetontwikkeling non-foodsector

Omzetontwikkeling non-foodsector

In bijna alle non-foodbranches verloren de winkeliers in het derde kwartaal omzet. Vooral de winkels in consumentenelektronica hadden het zwaar te verduren. Persoonlijke verzorging was de enige deelbranche waar een omzetstijging werd genoteerd.

Omzetontwikkeling enkele deelbranches non-foodsector derde kwartaal

Omzetontwikkeling enkele deelbranches non-foodsector derde kwartaal

Nieuw dieptepunt voor winkels in consumentenelektronica

De winkels in consumentenelektronica zakten door een aanhoudende krimp van het volume verder weg. In het derde kwartaal van 2013 lag hun omzet bijna 13 procent lager dan het jaar ervoor. Dit is de sterkste omzetdaling in ruim vier jaar tijd. Vooral in september nam de omzet sterk af (18 procent).

Winkeliers in wit- en bruingoed zagen hun omzet met bijna 13 procent teruglopen, de grootste omzetkrimp sinds het derde kwartaal van 2009. Met ruim 12 procent was de omzetdaling bij de winkels in computers en software kleiner dan het voorgaande kwartaal, maar nog steeds fors.

Omzetontwikkeling winkels in consumentenelektronica

Omzetontwikkeling winkels in consumentenelektronica

Groter omzetverlies voor woonwinkels

In het derde kwartaal van 2013 daalde de omzet van de woonwinkels met bijna 8 procent. Hiermee was de omzetdaling groter dan in het voorgaande kwartaal. De prijzen stegen met bijna 1 procent.

Bijna alle woonwinkelbranches hadden in het derde kwartaal te maken met een groter omzetverlies. Bij de keukenzaken kwam de omzet bijna 9 procent lager uit dan vorig jaar. De winkels in meubels en woninginrichting hadden te maken met een omzetdaling van circa 7 procent. Alleen voor de winkels in huishoudelijke artikelen was de omzetkrimp (3,5 procent) in het derde kwartaal minder groot dan een kwartaal eerder.

Omzetontwikkeling woonwinkels

Omzetontwikkeling woonwinkels

Omzet kleding- en schoenenbranche wederom lager

De winkels in kleding, schoeisel en textiel zagen hun omzet in het derde kwartaal met 4 procent teruglopen. De omzetdaling was daarmee sterker dan het kwartaal ervoor. De teruggang was voornamelijk toe te schrijven aan een grotere krimp van het volume (ruim 5 procent). Ook voor de kleding- en schoenenbranche pakte met name september slecht uit.

Bijna alle segmenten van de kleding- en schoenenbranche presteerden minder goed. Het verlies was in het derde kwartaal het grootst bij de winkeliers in schoenen en lederwaren. Zij hadden te maken met een omzetdaling van bijna 9 procent. Ook voor de winkels in dameskleding (bijna 6 procent) en in bovenkleding algemeen (circa 3 procent) was de omzet lager dan een jaar geleden. De textielsupermarkten lieten een afwijkend beeld zien. Voor het tweede kwartaal op rij noteerden zij een omzetstijging, ditmaal van ruim 4 procent.

Omzetontwikkeling winkels in kleding, schoeisel en textiel

Omzetontwikkeling winkels in kleding, schoeisel en textiel

Postorderbedrijven en internetwinkels blijven het beste presteren

De postorderbedrijven en internetwinkels waren wederom de best presterende branche binnen de detailhandel. In het derde kwartaal van 2013 behaalden zij een omzetstijging van 7,5 procent. Dit sluit aan bij de groei in de voorgaande kwartalen. Deze branche heeft in de eerste drie kwartalen van 2013 ruim 8 procent meer omgezet dan in dezelfde periode vorig jaar. Deze branche steekt erg gunstig af bij de rest van de detailhandel. De totale detailhandel komt over de eerste drie kwartalen uit op een omzetdaling van ruim 2 procent. Voor de non-foodwinkels ligt de omzet zelfs circa 5 procent lager. De postorderbedrijven en internetwinkels hebben nog wel een zeer goed laatste kwartaal nodig om hun omzetgroei van 9 procent in 2012 te overtreffen.

Omzetontwikkeling postorderbedrijven, internetwinkels

Omzetontwikkeling postorderbedrijven, internetwinkels

Meer detailgegevens beschikbaar in de tabel omzet detailhandel op StatLine.
Meer cijfers over de detailhandel staan op de themapagina’s Handel en horeca en Inkomen en bestedingen.