Omzet non-foodwinkels in het slop

In 2012 behaalden non-foodwinkels bijna 4 procent minder omzet dan het jaar ervoor. In bijna alle belangrijke non-foodbranches liep de omzet terug. Alleen winkels in persoonlijke verzorgingsartikelen zagen hun omzet toenemen.

Omzet zakt steeds verder weg

In het eerste kwartaal van 2012 kromp de omzet van winkels in non-foodartikelen minder sterk dan in het laatste halfjaar van 2011. Naarmate het jaar vorderde liep de omzet echter weer sterker terug. In het laatste kwartaal van het jaar werd zelfs de grootste omzetdaling genoteerd (ruim 5 procent) sinds het vierde kwartaal van 2009.
Over heel 2012 kwam het omzetverlies uiteindelijk uit op bijna 4 procent. Deze terugval in omzet was vooral toe te schrijven aan een krimp in het volume van bijna 5 procent. De prijzen lagen ongeveer een procent hoger dan een jaar eerder, deels door de verhoging van het hoge btw-tarief van 19 naar 21 procent per 1 oktober. Non-foodwinkels presteerden hiermee beduidend minder goed dan de winkels in voedings- en genotmiddelen, die hun omzet het afgelopen jaar zagen toenemen.

Omzet-, prijs- en volumeontwikkeling non-foodwinkels

Omzet- en prijsontwikkeling
Winkels in persoonlijke verzorgingsartikelen ontspringen de dans

De grootste klappen in de non-foodbranche vielen bij de winkels op het gebied van doe-het-zelfartikelen, keukens, vloeren, meubels en woninginrichting. In het afgelopen jaar kochten consumenten in dit soort winkels aanzienlijk minder producten. Ook de winkeliers in recreatieartikelen, bovenkleding en consumentenelektronica hadden te maken met omzetdalingen.
Winkels in artikelen voor persoonlijke verzorging behaalden echter meer omzet dan het jaar ervoor. In 2012 nam hun omzet met 3 procent toe. Dit betreft voor deze winkels de grootste omzetstijging sinds 2003. In vergelijking met andere non-foodbranches is de persoonlijke verzorgingsbranche minder gevoelig voor conjuncturele schommelingen. Sterke omzetontwikkelingen, zowel in positieve als negatieve zin, treden hier minder vaak op.

Omzetontwikkeling van een aantal non-foodbranches

Omzetontwikkeling non-food

Consumenten erg somber

De omzet van non-foodwinkels stond het afgelopen jaar onder andere sterk onder druk van de lage koopbereidheid van de consument. Consumenten waren in vergelijking met 2011 somberder over hun financiële situatie en minder bereid tot het doen van grote aankopen. In oktober en november kwam de koopbereidheid zelfs uit op het laagste niveau sinds september 2005.

Koopbereidheid (seizoengecorrigeerd)

Koopbereidheid

Niek Verbaan

Bronnen:
Omzet non-foodwinkels

Koopbereidheid
Monitor Detailhandel