Binnenvaart uit koers

De omzet van de binnenvaartbedrijven daalde in het tweede kwartaal van 2012 voor de tweede achteenvolgende keer. In 2011 steeg de omzet nog flink als gevolg van de laagwaterstanden. Het aantal binnenvaartbedrijven dat failliet is gegaan kende een scherpe stijging met name in het eerste kwartaal van 2012.

Omzetontwikkeling binnenvaartbedrijven

Grafiek omzetontwikkeling binnenvaartbedrijven

Binnenvaart verliest een tiende van de omzet

De omzet in de binnenvaart daalde in het tweede kwartaal van 2012 met bijna tien procent ten opzichte van een jaar eerder. Vooral de vracht- en sleepvaarders waren hier debet aan. In 2011 steeg de omzet nog aanzienlijk als gevolg van laagwaterstanden. Hierdoor loste de overcapaciteit tijdelijk op waardoor de tarieven stegen. De waterstanden stonden in het tweede kwartaal van 2012 op een normaal peil. Hierdoor waren de tarieven lager dan vorig jaar. De lagere tarieven hadden een negatief effect op de omzetontwikkeling.

Schippers zetten 2,3 miljard euro om in 2011

De omzet steeg in 2011 met bijna 12 procent tot ruim 2,3 miljard euro. De vracht- en sleepvaart heeft een omzetaandeel van bijna 90 procent. Het resterende aandeel komt voor rekening van de passagiersvaart.

Forse stijging aantal faillissementen

Het aantal binnenvaartbedrijven is al jaren stabiel. Er is weinig dynamiek. Het lijkt er echter op dat de schuldencrisis bedrijven meer de das omdoet dan de eerdere economische crisis in 2009. Het aantal faillisementen steeg scherp in het laatste kwartaal van 2011 en het eerste kwartaal van 2012. Met name in de vracht- en sleepvaart is sprake van een stijging.

Faillissementen in de binnenvaart

Grafiek faillissementen in de binnenvaart

Robbert de Ruijter

Bron: StatLine