Crisis treft goederenhandel harder dan dienstenhandel

In het eerste kwartaal van 2012 bleven de ontwikkelingen van de in- en uitvoerwaarden van diensten achter bij die van goederen. Ook in 2010 was dat het geval, toen de internationale goederenhandel sterk groeide. In het jaar ervoor werd deze echter veel harder geraakt door de crisis dan de dienstenhandel.

Invoerwaarde goederen en diensten

2012-goederen-diensten-g1

Krachtig herstel internationale handel in goederen

De waarde van de import van goederen lag in het eerste kwartaal van 2012 bijna 7 procent hoger dan in hetzelfde kwartaal in 2011. Ook werd er 5 procent meer geëxporteerd. Na de crisis van 2009 heeft de goederenhandel zich sterk hersteld. In het tweede kwartaal van 2010 groeiden de in- en uitvoerwaarden, met respectievelijk 28 en 24 procent, het hardst. Deze toenames waren voor een belangrijk deel toe te schrijven aan prijsstijgingen. Dienstenprijzen fluctueren minder dan de goederenprijzen. Mede daarom bleef het effect van de financiële crisis op de dienstenhandel relatief beperkt. In 2009 lag alleen de uitvoerwaarde van diensten onder het niveau van een jaar eerder. Hierna herstelden zowel de dienstenimport als -export zich. Door een afname in royalty’s en licentierechten was er in het eerste kwartaal van 2012 echter geen groei. In dat kwartaal lag de uitvoerwaarde 0,5 procent lager en was de invoerwaarde van diensten nagenoeg even hoog als in hetzelfde kwartaal een jaar eerder.

Uitvoerwaarde goederen en diensten
2012-goederen-diensten-g2

Vooral uitvoer machines, brandstoffen en chemische producten reageert op crisis

De goederenexport bestond in 2011 voor ruim 60 procent uit de uitvoer van machines, chemische producten en minerale brandstoffen. Juist deze drie goederencategorieën reageerden sterk op de crisis. De export van minerale brandstoffen lag in 2011 al ver boven de uitvoerwaarde van voor de crisis in 2009. Hogere olieprijzen speelden hierbij een belangrijke rol.

Export belangrijkste goederencategorieën

2012-goederen-diensten-g3

Vervoersdiensten zijn het meest conjunctuurgevoelig

De overige zakelijke diensten, vervoersdiensten en royalty’s en licentierechten zijn de belangrijkste exportproducten vanuit de dienstverlening. De crisis heeft de grootste impact gehad op de uitvoer van vervoersdiensten. In 2009 nam de export van deze diensten met 16 procent af in vergelijking met het jaar ervoor. Pas in 2011 overtrof de uitvoerwaarde van vervoersdiensten het niveau van 2008.

Export belangrijkste diensten

2012-goederen-diensten-g4

Marjolijn Jaarsma en Fintan van Berkel

Bronnen:
StatLine
Internationale handel; In- en uitvoer kerncijfers
Internationale handel; Invoer en uitvoer van diensten naar land
Internationalisation Monitor 2011