Omzet en prijs goederenwegvervoer in de lift

De omzet van het goederenwegvervoer steeg in het eerste kwartaal van 2011 met bijna 12 procent ten opzichte van het eerste kwartaal van 2010. Prijsstijgingen en in het bijzonder de toename van de bedrijvigheid liggen hieraan ten grondslag. Ten opzichte van een jaar eerder lag het prijsniveau ruim 3 procent hoger. Ondanks de forse omzetstijging is het omzetniveau van vóór de crisis nog niet bereikt.

Omzet- en prijsontwikkeling goederenwegvervoer

Grafiek Omzet- en prijsontwikkeling goederenwegvervoer

Hoogste omzetstijging sinds 2006

De omzet steeg in het eerste kwartaal van 2011 met bijna 12 procent. Dit is de hoogste omzetstijging sinds 2006. De goederenwegvervoerders vervoerden meer, onder andere door de toegenomen internationale handel en de toegenomen bedrijvigheid in de industrie. Vergeleken met een jaar eerder nam het volume in het eerste kwartaal toe met bijna 8 procent. In 2010 steeg de omzet met ruim drie procent tot ruim 18 miljard euro.

Hoogste prijsstijging sinds begin crisis

In het eerste kwartaal van 2011 lag de prijs van goederenwegvervoer ruim 3 procent hoger dan een jaar eerder. Dit is de grootste prijsstijging sinds het begin van de economische crisis. Naast een herstel in de vraag, steeg de prijs als gevolg van doorrekening van toegenomen brandstofkosten. Het lukt echter niet alle goederenwegvervoerders om de gestegen kosten daadwerkelijk door te berekenen in de prijs. Door de economische crisis daalden de transportprijzen van goederenwegvervoerders vooral vanaf het eerste kwartaal van 2009.

Robbert de Ruijter en Wouter Heine

Bronnen:

StatLine, Omzet, goederenwegvervoer

StatLine, Dienstenprijzen, Goederenwegvervoer