Monitor horeca vierde kwartaal 2007

De omzet van de horeca was in het vierde kwartaal 3,1 procent hoger dan in dezelfde periode van vorig jaar. Dit is het tweede opeenvolgende kwartaal dat de omzet minder sterk toenam. De omzet van de hotels en cafetaria’s steeg het hardst, terwijl de cafés genoegen moesten nemen met een bescheiden omzetgroei. De prijzen in de horeca stegen in het vierde kwartaal met 3,3 procent, het volume van de omzet kwam 0,2 procent lager uit. Over het hele jaar was de omzetgroei 5 procent, even hoog als in 2006.

Omzet- en volumeontwikkeling horeca

Omzet- en volumeontwikkeling horeca

Horecaprijzen verder gestegen

De prijzen in de horeca zijn in het vierde kwartaal met 3,3 procent gestegen in vergelijking met een jaar eerder. Over heel 2007 bedroeg de stijging eveneens 3,3 procent. De stijging is meer dan twee keer zo groot als de algemene inflatie. Na een lange periode waarin de horecaprijsontwikkeling in de pas liep met de algemene inflatie werden de verschillen in 2006 weer groter. De horeca werd geconfronteerd met fors hogere kosten. Om de marges niet onder druk te zetten berekenden de horecaondernemers de gestegen loonkosten en hogere inkoopprijzen door aan de klant. Zo moesten de cafetaria’s afgelopen jaar flink meer betalen voor aardappelen en aardappelproducten. De cafés werden vooral geconfronteerd met gestegen inkoopprijzen van bier.

Prijsontwikkeling

Prijsontwikkeling

Hoogste omzetgroei bij hotels

De hotels, inclusief pensions en conferentieoorden, hebben in het vierde kwartaal 7,5 procent meer omgezet dan in dezelfde periode in 2006. De hotels profiteerden van het gunstige economische klimaat dat een positieve invloed had op de zakelijke bestedingen.
Ook over het hele jaar realiseerden de hotels de hoogste omzetgroei van alle onderscheiden branches. In vergelijking met 2006 nam de omzet met 7 procent toe.

Omzetindex en -ontwikkeling hotels

Omzetindex en -ontwikkeling hotels

Omzetgroei restaurants stuk lager

De restaurants verkochten in het vierde kwartaal minder dan een jaar eerder. Het omzetvolume nam met 1 procent af, terwijl de prijzen met 2,7 procent stegen. Hierdoor realiseerden de restaurants een bescheiden omzetgroei van 1,5 procent. De omzetgroei kwam afgelopen jaar elk kwartaal lager uit. Het eerste kwartaal werd nog afgesloten met een omzetgroei van 9 procent.
Gemiddeld over het hele jaar nam de omzet met 5,6 procent toe. De prijzen stegen met 2,7 procent waardoor de volumegroei in 2007 uitkwam op bijna 3 procent.

Omzetindex en volumeontwikkeling restaurants

Omzetindex en volumeontwikkeling restaurants

Ook cafetaria’s verkopen minder

De cafetaria’s, inclusief snackbars, lunchrooms en fastfoodbedrijven, hebben na een teleurstellend derde kwartaal ook in het laatste kwartaal van 2007 een bescheiden omzetgroei behaald. Terwijl de verkopen afnamen nam de omzet met 2,4 procent toe. De prijzen stegen namelijk met 4,1 procent, de hoogste prijsstijging binnen de horeca. De cafetaria’s hadden in de eerste helft van het  jaar nog de hoogste omzetgroei van alle onderscheiden branches in de horeca. Daardoor kwam de omzetgroei over het hele jaar uit op 5,8 procent.

Omzetindex en volumeontwikkeling cafetaria’s

Omzetindex en volumeontwikkeling cafetaria’s

Cafés verkopen opnieuw minder

De verkopen van de cafés zijn in het vierde kwartaal opnieuw gedaald. Een kwartaal eerder daalden de verkopen ook al. Omdat de prijzen met 3,2 procent stegen realiseerden de cafés in het vierde kwartaal toch een bescheiden omzetgroei van 1 procent. De cafés kampen al langere tijd met tegenvallende resultaten.
In tegenstelling tot de overige branches in de horeca daalden ook op jaarbasis de verkopen. De prijzen stegen in 2007 gemiddeld met 3,5 procent. De omzet nam met bijna 2 procent toe.

Omzetindex en volumeontwikkeling cafés

Omzetindex en volumeontwikkeling cafés

Meer cijfers staan op de themapagina Handel en horeca.