Realisaties: aardolie-, chemische, rubber- en kunststofindustrie

De aardolie-, chemische, rubber- en kunststofindustrie heeft in december 2006 zowel in euro’s als in volume meer omgezet dan in december 2005. De waarde van de orderontvangsten was eveneens hoger. De verbruiksprijs en de afzetprijs zijn in december 2006 licht gestegen. Ook het volume van de gemiddelde dagproductie (productievolume) was groter dan een jaar eerder.

Ontwikkeling omzet, orders, prijzen en productie
(december 2006 t.o.v. december 2005)

Ontwikkeling omzet, orders, prijzen en productie

Omzet blijft ook in december toenemen

In december 2006 was de omzet in de aardolie-, chemische, rubber- en kunststofindustrie 4 procent hoger dan in december 2005. Het omzetresultaat werd enigszins getemperd doordat december 2006 twee werkdagen minder had dan dezelfde maand een jaar eerder. Daar staat tegenover dat de afzetprijs hoger was dan in december 2005. Als het werkdag- en prijseffect met de omzet verrekend worden, resteert het volume van de gemiddelde dagomzet (omzetvolume). Dit omzetvolume was 14 procent groter dan in december 2005. In binnen- en buitenland ontwikkelde het omzetvolume zich in dezelfde orde van grootte. Met name de chemische industrie onderscheidde zich in december 2006 met een volumegroei van 17 procent.

Over heel 2006 was de omzet 12 procent hoger dan in 2005. Vier vijfde van deze omzetgroei werd veroorzaakt door hogere afzetprijzen. Net als in december droeg de chemische industrie ook in heel 2006 het meeste aan de volumegroei binnen de branche bij. Het omzetvolume van deze subbranche groeide met ruim 6 procent.

Hogere orderontvangsten in december

De waarde van de orderontvangst in de chemische industrie was in december 22 procent hoger dan in december 2005. Over het vierde kwartaal van 2006 konden de ondernemers in deze subbranche 18 procent hogere orderontvangsten noteren dan in het vergelijkbare kwartaal van 2005. Over heel 2006 werd een toename van de waarde van de orderontvangsten gemeten van 16 procent.

Prijzen blijven stijgen

In december 2006 was de verbruiksprijs van de aardolie-, chemische, rubber- en kunststofindustrie 3 procent hoger dan in dezelfde maand van 2005. De afzetprijs kwam bijna 1,5 procent boven het niveau van december 2005 te liggen.

De olieprijs heeft grote invloed op de ontwikkeling van de omzet van de aardolie-, chemische, rubber- en kunststofindustrie. Vooral in de eerste helft van 2006 had de hoge olieprijs een belangrijke invloed op de afzetprijzen in de industrie. De prijs van een vat North Sea brent olie piekte in juli 2006 nog tot een prijs van zo’n $ 75,-. Daarna daalde de prijs in rap tempo tot ongeveer $ 55,- in december. Deze ontwikkelingen hebben in 2006 geleid tot een verbruiksprijs die gemiddeld 17 procent hoger was dan in 2005. De ontwikkeling van de afzetprijs, ruim 9 procent hoger, bleef in 2006 achter bij de ontwikkeling van de verbruiksprijs.

Ook in december meer productie

In december was het productievolume 5 procent groter dan in de overeenkomstige maand van 2005. Al anderhalf jaar wordt telkens meer geproduceerd dan in dezelfde maand een jaar eerder. De productie over heel 2006 kwam dan ook ruim 3 procent hoger uit dan dat van een jaar daar voor. Van de drie subbranches presteerde de chemische industrie het beste. In 2006 werd in de chemie ruim 5 procent meer geproduceerd. Het productievolume in de aardolie-industrie bleef in 2006 onder het niveau van dat van 2005.

Bruto toegevoegde waarde groter

Het volume van de bruto toegevoegde waarde in de aardolie-, chemische, rubber- en kunststofindustrie was in het derde kwartaal ruim 1,5 procent groter dan in het vergelijkbare kwartaal van 2005. Het is al het vijfde kwartaal op rij waarin het volume van de bruto toegevoegde waarde groter is dan in hetzelfde kwartaal een jaar eerder. Het jaar 2005 werd nog afgesloten met een volume dat nagenoeg gelijk was aan dat van 2004.

Omzet, productie en prijzen (januari 2004– december 2006)
(3-maands voortschrijdend gecentreerd gemiddelde)

Omzet, productie en prijzen (januari 2004– december 2006)