Monitor horeca tweede kwartaal 2006

Omzetvolume horeca flink toegenomen

De verkopen in de horeca zijn in het tweede kwartaal van 2006 met 3,4 procent toegenomen ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Dit is het vijfde kwartaal op rij dat het omzetvolume in de horeca is toegenomen maar in voorgaande kwartalen was de toename nooit zo hoog. De omzet nam met 5,3 procent toe. De laatste keer dat de omzet met meer dan 5 procent toenam was in het vierde kwartaal van 2001. Voornamelijk hotels en restaurants deden goede zaken in het tweede kwartaal.

Omzet- en volumeontwikkeling horeca

Omzet- en volumeontwikkeling horeca

Horecaprijzen iets hoger dan voorgaand kwartaal

In het tweede kwartaal van 2006 stegen de prijzen in de horeca met 1,9 procent ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. De prijsstijging kwam hiermee iets hoger uit dan in het eerste kwartaal toen de stijging 1,7 procent bedroeg. Terwijl de prijsontwikkeling in 2005 nog gelijke tred hield met de algemene inflatie in Nederland liggen de prijzen in de horeca in 2006 ongeveer een halve procentpunt hoger. Vooral specifieke horecaproducten als vis en groenten werden in het tweede kwartaal flink duurder.

Prijsontwikkeling

Prijsontwikkeling

Hoogste omzetgroei bij hotels

Van alle onderscheiden branches hebben de hotels, inclusief pensions en conferentieoorden, in het tweede kwartaal opnieuw de hoogste omzetgroei gerealiseerd. De omzet nam bijna 9 procent toe ten opzichte van het tweede kwartaal van 2005. De laatste keer dat de hotels een vergelijkbare omzettoename realiseerden was in 2000. Vooral juni heeft bijgedragen aan de omzetgroei van het tweede kwartaal.

Omzetindex en -ontwikkeling hotels

Omzetindex en -ontwikkeling hotels

Ook hoge omzetgroei bij restaurants

Ook de restaurants deden wederom goede zaken in het tweede kwartaal. De omzet is in deze periode 6,6 procent hoger uitgekomen dan in het tweede kwartaal van 2005. De prijzen bij de restaurants lagen in het tweede kwartaal gemiddeld 1,6 procent hoger. Gecorrigeerd voor prijsstijgingen namen de bestedingen met 4,9 procent toe in vergelijking met het tweede kwartaal van 2005.

Omzetindex en volumeontwikkeling restaurants

Omzetindex en volumeontwikkeling restaurants

Omzetgroei cafetaria’s opnieuw het laagst

Met een omzetgroei van 0,9 procent deden de cafetaria’s het opnieuw minder goed dan de overige branches in de horeca. Rekening houdend met de prijsstijging van 1,7 procent was er sprake van een daling van het omzetvolume van bijna 1 procent ten opzichte van het tweede kwartaal van 2005. Terwijl de hotels, restaurants en cafés al in de tweede helft van 2004 weer een omzetgroei boekten duurde het tot het derde kwartaal van 2005 voordat de cafetaria’s weer positieve omzetcijfers realiseerden.

Omzetindex en volumeontwikkeling cafetaria’s

Omzetindex en volumeontwikkeling cafetaria’s

Slechte junimaand voor cafés

De omzet van de cafés is in het tweede kwartaal met 3,4 procent toegenomen ten opzichte van het tweede kwartaal van 2005. Met een omzetgroei van bijna 7 procent heeft vooral de paasmaand april bijgedragen aan deze omzetgroei. In juni, de maand van het WK voetbal, deden de cafés echter slechte zaken. De omzet bleef net onder het niveau van juni 2005. Het omzetvolume nam deze maand zelfs met 2 procent af in vergelijking met juni 2005. Over het gehele tweede kwartaal namen de bestedingen in de cafés met 1,4 procent toe ten opzichte van hetzelfde kwartaal een jaar eerder.

Omzetindex en volumeontwikkeling cafés

Omzetindex en volumeontwikkeling cafés