Monitor horeca tweede kwartaal 2005

Omzet horeca neemt opnieuw toe in tweede kwartaal 2005

In het tweede kwartaal van 2005 heeft de horeca 1,3 procent meer omgezet dan in dezelfde periode van het jaar ervoor. Dit is het derde kwartaal op rij dat de omzet in de horeca licht is toegenomen.

De prijzen in de horeca waren in het tweede kwartaal van dit jaar gemiddeld 1,6 procent hoger dan in het tweede kwartaal van 2004. Rekening houdend met deze prijsstijging nam het omzetvolume in het tweede kwartaal met 0,3 procent af. Vanaf het vierde kwartaal 2004 is de volumedaling beduidend kleiner dan in een reeks van daaraan voorafgaande kwartalen.

Omzet- en volumeontwikkeling horeca

Omzet- en volumeontwikkeling horeca

Horecaprijzen 1,6 procent toegenomen

De prijzen in de horeca waren in het tweede kwartaal van 2005 gemiddeld 1,6 procent hoger dan dezelfde periode vorig jaar. Hiermee kwam de prijsontwikkeling net als in 2003 en 2004 rond het niveau van de algemene inflatie in Nederland uit. In 2001 en 2002 waren de prijzen nog gemiddeld 6,5 procent hoger. In 2003 namen de prijzen in de horeca met 2,2 procent toe ten opzichte van het jaar daarvoor en in 2004 was eten en drinken in de horeca 1,3 procent duurder.

Prijsontwikkeling 1e kwartaal 2001 – 2e kwartaal 2005

Prijsontwikkeling 1e kwartaal 2001 – 2e kwartaal 2005

Omzetgroei hotels

Bij de hotels, inclusief pensions en conferentieoorden, nam de omzet in het tweede kwartaal van 2005 met 2,3 procent toe. De groei van de omzet kwam hiermee 1 procent hoger uit dan de kwartaalontwikkeling van de totale horecabranche. Na drie kwartalen van omzetdalingen is de omzet van de hotels vanaf het vierde kwartaal 2004 steeds toegenomen.

Omzetindex en -ontwikkeling hotels

Omzetindex en -ontwikkeling hotels

Ook omzetgroei bij restaurants

De omzet van restaurants nam in het tweede kwartaal van 2005 met 1,1 procent toe in vergelijking met een jaar eerder. Mei was een slechte maand voor de restaurants, de omzet was in deze maand 1,8 procent lager dan in mei 2004. De prijzen waren in het tweede kwartaal van 2005 in de restaurants 1,9 procent hoger. Hierdoor kwam het omzetvolume 0,8 procent lager uit dan in het tweede kwartaal van 2004.

Omzetindex en volumeontwikkeling restaurants

Omzetindex en volumeontwikkeling restaurants

Wederom omzetdaling cafetaria’s

Waar bij de andere branches in de horeca drie kwartalen op rij de omzet weer licht toenam, boekten de cafetaria’s voor het derde achtereenvolgende kwartaal een omzetverlies. De omzet nam in het tweede kwartaal met 0,7 procent af in vergelijking met dezelfde periode in 2004. De prijzen waren 1,8 procent hoger in het tweede kwartaal van 2005 dan een jaar eerder. Rekening houdend met deze prijsverhoging was het omzetvolume van de cafetaria’s 2,4 procent kleiner dan in het tweede kwartaal van 2004.

Omzetindex en volumeontwikkeling cafetaria’s

Omzetindex en volumeontwikkeling cafetaria’s

Ook hogere omzet voor cafés

De omzet van cafés nam in het tweede kwartaal van 2005 met 2,1 procent toe ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Vooral juni, met fraai zomerweer, had een positieve invloed op de omzetontwikkeling in het tweede kwartaal. De omzet nam in die maand met 6 procent toe in vergelijking met dezelfde maand het jaar ervoor. De prijzen waren in het tweede kwartaal 1,9 procent hoger dan in dezelfde periode vorig jaar. Rekening houdend met deze prijsstijging nam het omzetvolume met 0,2 procent toe. Na een lange reeks van kwartalen met volumedalingen nam het omzetvolume in het tweede kwartaal voor het eerst weer licht toe.

Omzetindex en volumeontwikkeling cafés

Omzetindex en volumeontwikkeling cafés