Breda drukste station met bijna 14 duizend goederentreinen

Op een doorsnee dag rijden 37 goederentreinen door Breda. Dit zijn er jaarlijks bijna 14 duizend. Hiermee is Breda de stad met de meeste doorkomsten van goederentreinen. De route van bijna een kwart van de goederentreinen gaat door steden, vooral in Noord-Brabant. Dit maakt CBS bekend.

Brabantse steden blijven belangrijk in spoorverbinding met Duitsland 

Nederland heeft twee hoofdroutes waarover goederentreinen rijden. De belangrijkste is de Betuweroute, die de binnensteden ontlast. Jaarlijks wordt de Betuweroute door ruim 22 duizend goederentreinen gebruikt als verbinding tussen Rotterdam en Duitsland.

Naast de Betuweroute is het traject langs de grote steden van Noord-Brabant het drukst bereden. Het traject dat over Noord-Brabant loopt verbindt de Nederlandse havensteden met België en Duitsland. Ook alle doorvoer en een groot deel van het binnenlands vervoer volgt dit traject.

Belangrijkste routes goederentreinen, 2014

Belangrijkste routes goederentreinen, 2014

Breda belangrijkste knooppunt

Breda vormt in de route door Noord-Brabant het belangrijkste knooppunt waar jaarlijks bijna 14 duizend treinen passeren. Dit betekent dat er gemiddeld 37 goederentreinen per dag door het stadscentrum van Breda rijden. Tilburg staat op de tweede plaats met op een doorsnee dag zo’n 35 goederentreinen.

De meeste goederentreinen die de Nederlandse grens passeren zijn verbonden met Duitsland. Bij gebruik van de Betuweroute wordt de grens met Duitsland bij Zevenaar gepasseerd. Goederentreinen die niet via de Betuweroute rijden passeren de grens vaak in Venlo, hiermee is Venlo een belangrijk grensstation. Ook met België is Nederland sterk verbonden door goederentreinen. Het belangrijkste grensstation is hier Roosendaal.