‘Het leukste is als je bij het ontbijt jouw verhaal in de media terug ziet’

Gert Jan, redacteur
foto Gert Jan, redacteur
© Sjoerd van der Hucht Fotografie
‘Mijn naam is Gert Jan, ik werk sinds maart 2015 bij het CBS op de afdeling CCN (CBS Communicatie en Nieuws). Ik zoek onderwerpen voor nieuwsberichten, bespreek concepten en suggesties voor verhalen met onderzoekers, schrijf en herschrijf verhalen, maak grafieken en illustraties bij verhalen. Verder hou ik mede de website en het twitteraccount bij.’

Bedrijfsjournalistiek

‘Na jaren als actualiteitenredacteur gewerkt te hebben bij de publieke omroep (Wereldomroep, VARA en EO) en op de nieuwsdienst gezeten te hebben van het ANP, kwam ik in 2015 terecht op de redactie van het CBS. Toen ik een vacature zag voor ‘bedrijfsjournalist’ bij het CBS heb ik meteen gereageerd. Wat me aan het CBS aansprak is de maatschappelijke relevantie van de organisatie, de omvang en schat aan cijfers en onderwerpen waar het zich mee bezighoudt. Je ziet de samenleving zich in de cijfers aftekenen. Cijfers zijn nooit alleen cijfers, er zit bijna altijd een interessant verhaal achter.

Mijn werk is niet eens zo heel veel veranderd. Voorheen belde ik vanaf de redactie naar buiten op zoek naar een geschikte deskundige, nu zit ik daarmee aan het bureau en krijg cijfers uit de eerste hand. Wat ik leuk vind is om te kijken wat er mogelijk is, welke cijfers nieuws op zouden kunnen leveren. Want wat als je een andere selectie maakt, meer jaren bij elkaar pakt, cijfers combineert, een regionale invalshoek kiest, wat komt er dan uit? Levert dat geen interessant verhaal op? Soms stuit je op dat ene cijfer waarvan je direct ziet: ‘Dat is nieuws!'

Verhaal op basis van cijfers

‘Wat me opvalt aan het CBS is de enorme schat aan kennis. Bijna iedereen is uitstekend ingevoerd op zijn of haar terrein; of dat nou landbouw is, milieu, onderwijs of gezondheid. Iedereen kan je de details en de laatste stand van zaken op zijn of haar vakgebied vertellen. Ik zie verder een enorme gedrevenheid om bij alles de beste cijfers te leveren; een verhaal komt er niet als de cijfers daar niet geschikt voor zijn of als de bodem onder het verhaal niet keihard is.

Het leuke bij CCN is dat je binnen het CBS met bijna alle afdelingen te maken hebt maar ook dichtbij de media zit. Je werkt samen met inhoudelijke experts aan een verhaal, maar ook aan graphics, video’s en social media. Het leukste is als je bij het ontbijt jouw verhaal in de media (Journaal, teletekst en kranten) terug ziet.’