‘Ik ben altijd gek op cijfers geweest’

Walter, accountmanager
Walter Idema accountmanager bij het CBS
© Sjoerd van der Hucht Fotografie
‘Na een studiezoektocht ben ik uiteindelijk in de communicatie afgestudeerd, maar ik ben altijd gek op cijfers geweest. Wiskunde was dan ook mijn favoriete vak. Daarnaast vind ik het fijn om mensen en organisaties verder te helpen. Mijn carrière begon ik bij een marktonderzoeksbureau, waar cijfers en communicatie een belangrijke rol speelden. Het was een uitdagende maar ook intensieve baan met veel overwerk. Dit bleek steeds moeilijker te combineren met een gezin met jonge kinderen. En na 7 jaar was ik ook toe aan een nieuwe uitdaging. Toen heb ik besloten de overstap naar het CBS te maken. Het CBS stond bovenaan mijn lijstje van favoriete werkgevers. Het is een mooie organisatie in dienst van de maatschappij en ook hier spelen cijfers een cruciale rol.’

Veel expertise in huis

‘In 2016 begon ik aan mijn eerste baan bij het CBS. Die was projectmatig van aard, waarbij het contact met externe opdrachtgevers centraal stond. Bij het CBS is er veel expertise over heel veel onderwerpen en data. De buitenwereld heeft hier lang niet altijd zicht op. Ik breng organisaties dan ook graag in contact met het CBS om vanuit onze wettelijke taak statistische diensten te verlenen voor het maatschappelijk debat, onderzoek, beleidsontwikkeling en besluitvorming. De overstap in februari 2020 naar de functie van accountmanager voor de ministeries van Binnenlandse Zaken (BZK) en Financiën was eigenlijk een logisch vervolg. Het CBS werkt veel samen met BZK. Zij hebben een aantal maatschappelijke uitdagingen - denk aan de woningmarkt, de energietransitie en digitalisering - waarvoor zij voor specifieke data en expertise een beroep doen op het CBS. Ik adviseer en ondersteun daarbij om een goede samenwerking op verschillende organisatieniveaus tot stand te brengen. Bij het ministerie van Financiën ligt onze focus vooral op afstemming, bijvoorbeeld als het gaat om statistieken van overheidsfinanciën.’

Coronapandemie

‘Anderhalve maand nadat ik accountmanager werd, moesten de 2000 CBS-medewerkers in verband met de uitbraak van de coronapandemie allemaal vanuit huis gaan werken. Dat was wel even slikken. Als accountmanager bij de ministeries wil je je laten zien en zoveel mogelijk rondlopen en gesprekken voeren, zowel intern als extern. Door het thuiswerkadvies werd dat dus veel kennismaken via het scherm. Gelukkig zijn er ook voordelen, zoals het laagdrempelig organiseren van meetings met meerdere organisaties. Mijn ambities voor de toekomst? Ik heb geen uitgestippeld carrièrepad. Ik laat mij verrassen door wat er op mijn weg komt. Als het dienstverlenende element en de cijfers maar terugkomen in mijn rol.’