'Zonder samenwerking gebeurt hier niets’

Axel Brenzel, medewerker servicesdesk
Axel Brenzel
‘Tijdens mijn studie kreeg ik de kans om als stagiair bij de Servicebalie van het CBS te werken. In korte tijd is de IT binnen het CBS sterk vernieuwd en gegroeid, niet alleen in gebruik van apparatuur en software maar ook qua infrastructuur. Na het afronden van mijn studie IT-beheerder ben ik tijdelijk als inhuur bij de Helpdesk van de Internationale Handel in Goederen van het CBS terechtgekomen. Al snel kreeg ik een contract aangeboden en werd ik overgeplaatst naar de Servicedesk.’

Serviceverlening

'Inmiddels ben ik drie jaar actief bij het CBS als medewerker van de Servicedesk. Dit is toch net iets ander werk dan dat van de gemiddelde CBS’er, die vaak onderzoek doet of statistische analyse. Werken bij de Servicedesk is zeer afwisselend en een echte uitdaging. Wij zijn het contactpunt voor storingen en vragen voor alle afdelingen van het CBS, zowel in Heerlen als in Den Haag. Dat zijn meer dan 2.000 potentiële klanten! Gelukkig staan wij er niet alleen voor. De sector Bedrijfsvoering InformatieTechnologie is onderverdeeld in 8 verschillende teams. Zij ondersteunen ons wanneer wij het probleem niet kunnen oplossen. Ieder team heeft andere specialiteiten en projecten. Samen maken wij deel uit van de IT-sector en zorgen wij ervoor dat de CBS’ers en het CBS hun werk goed kunnen doen.'

Teamwork

'In mijn functie is samenwerken erg belangrijk. Als team hanteren wij LOM (Lean Operational Management) om werkzaamheden in te plannen en verbeterpunten niet uit het oog te verliezen. Over de hele afdeling wordt ITIL (IT Infrastructure Library) gebruikt. Dit is een verzameling ‘best practices’ voor het inrichten en beheren van processen. Door het gebruik van ITIL komen meldingen of wijzigingen altijd bij het juiste team terecht. De onderlinge samenwerking tussen de teams is goed en sterk. Aanvragen hebben vaker acties van verschillende teams nodig voordat ze volledig afgerond kunnen worden. Zonder samenwerking gebeurt hier niets.’