'Misschien heb ik wel de leukste functie die je je bij CBS kunt wensen'

Peter Hein, hoofdeconoom
Peter Hein, hoofdeconoom en woordvoerder bij CBS
© Sjoerd van der Hucht Fotografie / My Eyes4u productions
'Mijn naam is Peter Hein. Ik werk bij het CBS als hoofdeconoom en ben tevens woordvoerder economie en arbeidsmarkt. Misschien heb ik wel de leukste functie die je je bij het CBS kunt wensen. Het is dubbel uitdagend: je moet veel weten over alles wat met de economie te maken heeft en daar ook helder over kunnen communiceren. De grote lijnen in de gaten houden en je niet laten verrassen door details.'

Cijfers betekenis geven

‘In Groningen studeerde ik algemene economie en ik deed er promotieonderzoek op het gebied van prijsindexcijfers. Een deel van dat onderzoek verrichtte ik met cijfers van het CBS. Na mijn afstuderen ging ik bij het CBS aan de slag. In mijn werk is kennis over de economie een vereiste.
Ik moet veel van de inhoud weten: hoe worden de statistieken gemaakt, hoe hangen ze met elkaar samen, wat gebeurt er verder in de economie? Al die zaken moet je met elkaar in verband kunnen brengen. Een van mijn belangrijkste taken is om het economische verhaal achter al die cijfers te vertellen. Het is niet voldoende om alleen de cijfers te publiceren. Je moet de cijfers ook betekenis geven door het grotere verhaal te vertellen, waardoor het voor iedereen in Nederland begrijpelijker wordt wat die cijfers betekenen.’

De slimste mens

‘Binnen het CBS heb ik veel verschillende contacten. De ene dag praat ik met mensen die de werkloosheid meten, de andere dag weer met de specialisten van de zorg of de inflatie. Ondertussen heb ik intensief contact met mijn collega’s van de nieuwsredactie, waar de nieuwsberichten geschreven worden. Als woordvoerder ben ik een belangrijke schakel tussen het maken van de cijfers en de publicatie daarvan. Door mijn werk heb ik ook regelmatig contacten met externen, bijvoorbeeld journalisten, bedrijven en beleidsmakers. Ik geef ook buiten het CBS presentaties over het reilen en zeilen van onze economie en kreeg ik de kans om de slimste mens' te winnen. Het meest boeiend aan mijn werk is dat je niet alleen de cijfers maakt, maar dat je er ook over kunt schrijven. Op de juiste manier informeren over de cijfers is zeker zo belangrijk als het maken van de statistieken.’