Pepernotenindex

pepernotenindex

Update 16-12-2016

Na pakjesavond is de verkoop van sinterklaassnoepgoed weer sterk afgenomen. In de vierde week na de intocht is wel ruim twee keer zoveel verkocht als in dezelfde periode vorig jaar. Dit komt omdat vorig jaar in de vierde week pakjesavond al geweest was. Vanaf de start van de verkoop tot en met vier weken na de intocht is in 2016 ruim 3 procent minder verkocht, zo blijkt uit de pepernotenindex van CBS.

Omzetindex van sinterklaassnoepgoed in supermarkten
Omzetindex van sinterklaassnoepgoed in supermarkten
 20152016
← Weken voor de intocht -1500,1
← Weken voor de intocht -140,10,1
← Weken voor de intocht -130,10,1
← Weken voor de intocht -120,20,1
← Weken voor de intocht -1120,1
← Weken voor de intocht -1045,12,7
← Weken voor de intocht -955,833,7
← Weken voor de intocht -863,440
← Weken voor de intocht -773,355,4
← Weken voor de intocht -681,168
← Weken voor de intocht -5106,890,2
← Weken voor de intocht -4121,8119,3
← Weken voor de intocht -3124,9119,8
← Weken voor de intocht -2128135,5
← Weken voor de intocht -1134,8144,6
← Weken voor de intocht Intocht214,4238,7
Weken na de intocht → 1265240
Weken na de intocht → 2261,2282,7
Weken na de intocht → 3280,2294
Weken na de intocht → 428,160,3
Weken na de intocht → 55,6
Weken na de intocht → 66,5
Weken na de intocht → 71,8

Dit jaar begon de verkoop van sinterklaassnoepgoed later dan vorig jaar en werd er vooral de eerste weken minder verkocht. In de week van de intocht van Sinterklaas en in de twee weken voor pakjesavond ging er juist meer snoepgoed over de toonbank. Zowel dit jaar als vorig jaar werd in de week voorafgaand aan pakjesavond het meeste verkocht.

Voor het berekenen van de pepernotenindex heeft CBS gebruik gemaakt van scannerdata van supermarkten. Deze publicatie is een voorbeeld van een snelle indicator en is de laatste in een reeks van wekelijkse updates.

Onderzoek naar scannerdata

CBS beschikt over scannerdata van een groot deel van de supermarkten in Nederland. Deze data worden gebruikt als input voor de consumentenprijsindex. Een aantal supermarkten heeft in deze samenwerking aangegeven dat hun gegevens ook voor statistisch onderzoek gebruikt mogen worden. Alleen de gegevens van deze supermarkten zijn gebruikt om de pepernotenindex te maken.

De pepernotenindex is een opstap naar verder onderzoek op basis van scannerdata. Met scannerdata is het namelijk mogelijk productgroepen van verschillende supermarkten op verschillende manieren samen te stellen. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om in te zoomen op de verkoopontwikkelingen van duurzame- of fairtrade producten. Dit kan dan bijvoorbeeld weer leiden tot een mogelijke snelle indicator van de consumptie van deze producten binnen Nederland. De tijdigheid van deze indicator is hoog, omdat scannerdata wekelijks aan CBS geleverd worden.

Feedback gevraagd

We willen graag jouw mening weten over snelle indicatoren zoals deze pepernotenindex. Dit kan je algemene indruk zijn, maar ook specifiekere punten zoals welke onderwerpen je op deze manier gepresenteerd zou willen zien.

We zouden graag uw mening willen over dit nieuwe product. Dat kan een algemene indruk zijn, maar ook meer specifieke punten die u goed of niet goed vindt. Is het bijvoorbeeld duidelijk wat er getoond wordt? Zo nee, hoe kunnen we dit verbeteren? En ontbreekt er relevante informatie?