Vrachtautoritten steeds schoner

© ANP
Van elke 100 ritten die Nederlandse vrachtauto’s in de eerste helft van 2019 maakten, werden er 58 gereden door voertuigen met Euro 6-motoren. Naarmate de ritten langer zijn, neemt het gebruik van deze voertuigen toe. Bij drie kwart van de ritten van 300 kilometer of meer zijn vrachtauto’s met een Euro 6-motor ingezet. Dit meldt het CBS op basis van nieuwe cijfers

Sinds de introductie van vrachtauto’s met motoren uit de Euro 6-milieuklasse in 2013 neemt het gebruik hiervan elk kwartaal met gemiddeld 2,2 procentpunt toe. Euro 6-motoren stoten 97 procent minder stikstof uit dan motoren uit de Euro 1-klasse. Ten opzichte van motoren uit de Euro 5-klasse is de uitstoot van stikstof door Euro 6-motoren verder teruggebracht van 2 gram naar 0,4 gram per kilometer. De uitstoot van fijnstof is bij Euro 6-motoren de helft van de uitstoot bij Euro 4 en Euro 5-motoren.

Ritten naar milieuklassen
jaarkwartaalEuro 6 (%)Euro 5 (%)Euro 4 (%)Euro 3 (%)Euro 0-2 (%)
20101e kwartaal0,033,010,342,913,8
20102e kwartaal0,030,610,244,714,5
20103e kwartaal0,035,410,539,814,3
20104e kwartaal0,035,410,539,214,9
20111e kwartaal0,039,910,438,211,5
20112e kwartaal0,040,211,338,69,9
20113e kwartaal0,043,310,434,012,3
20114e kwartaal0,045,111,432,710,7
20121e kwartaal0,047,613,730,58,2
20122e kwartaal0,049,59,932,77,9
20123e kwartaal0,154,110,227,68,0
20124e kwartaal0,354,312,226,96,2
20131e kwartaal0,557,310,025,36,9
20132e kwartaal0,956,79,326,86,4
20133e kwartaal1,759,610,623,15,0
20134e kwartaal2,357,410,023,76,6
20141e kwartaal4,060,310,320,64,9
20142e kwartaal7,560,69,717,94,4
20143e kwartaal9,159,09,218,83,9
20144e kwartaal11,758,77,817,54,3
20151e kwartaal14,558,98,714,73,2
20152e kwartaal15,956,58,615,13,9
20153e kwartaal19,556,67,013,83,1
20154e kwartaal21,754,27,313,63,1
20161e kwartaal25,854,26,710,82,5
20162e kwartaal27,350,57,611,82,8
20163e kwartaal29,351,76,010,72,3
20164e kwartaal32,550,46,18,82,2
20171e kwartaal37,246,95,28,42,2
20172e kwartaal38,145,46,08,22,3
20173e kwartaal41,144,74,97,51,9
20174e kwartaal43,642,25,07,91,3
20181e kwartaal47,740,54,56,01,4
20182e kwartaal48,538,24,67,11,5
20183e kwartaal53,335,53,95,91,4
20184e kwartaal53,435,33,66,31,4
20191e kwartaal56,334,03,54,71,4
20192e kwartaal59,131,83,94,50,7

Hoe langer de rit, hoe meer vrachtauto’s met Euro 6-motor

In de eerste twee kwartalen van 2019 werd niet meer dan 9 procent van alle ritten met vrachtauto’s gedaan met motoren tot en met Euro 4. In 2013 was dit aandeel nog 42 procent. Naarmate de ritafstand toeneemt, neemt het gebruik van een vrachtauto met een motor in de milieuklasse 0 tot en met 4 af. In de eerste helft van 2019 werd ruim 15 procent van de ritten tot en met 10 kilometer door voertuigen uit deze milieuklassen gemaakt. Bij ritafstanden van meer dan 300 kilometer was dit 3 procent. Bij deze afstand werd in bijna drie kwart van de ritten een vrachtauto met een Euro 6-motor ingezet.

Vrachtautoritten, 1e en 2e kwartaal 2019
afstandsklassenEuro 0-4 (%)Euro 5 (%)Euro 6 (%)
>500 km32176
301-500 km32473
101-300 km52768
51-100 km73063
26-50 km113555
11-25 km123949
0-10 km153847

Minder tol met schonere motor

In het internationale wegvervoer vanuit en naar Nederland kwam 95 procent van alle ritten voor rekening van vrachtauto’s met een Euro 5- of Euro 6-motor. Deze voertuigen zijn schoner in gebruik en worden in het buitenland minder zwaar aangeslagen bij tolheffingen. In Duitsland betaalt men bijvoorbeeld voor een vrachtauto met een Euro 6-motor ruim 20 procent minder tol dan voor een vrachtauto met een Euro 3-motor.

Meeste internationale ritten van en naar buurlanden

Nederlandse vrachtauto’s rijden bij internationale ritten het vaakst vanuit en naar Duitsland en België. Van alle internationale ritten die Nederlandse vrachtauto’s in de eerste helft van dit jaar maakten, had 88 procent een van deze beide landen als herkomst of bestemming. Het aandeel van Euro 6-vrachtauto’s bij deze ritten was 68 procent. Daarnaast rijden Nederlandse vrachtauto’s vaak dwars door Duitsland en België bij het vervoer van en naar bijvoorbeeld Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk, Zweden, Zwitserland en Italië. Bij ritten vanuit en naar deze landen was het aandeel van vrachtauto’s met een Euro 6-motor 76 procent.

Ritten vanuit en naar belangrijkste landen, 1e en 2e kwartaal 2019
LAAD/LOSLANDEuro 6 (%)Euro 5 (%)Euro 0-4 (%)
Duitsland66,427,85,8
België69,326,24,5
Frankrijk76,121,52,5
Verenigd Koninkrijk78,214,67,1
Zweden79,415,35,4
Zwitserland81,114,14,9
Denemarken77,520,52,1
Overige landen69,127,73,3