Omzet detailhandel ruim 3 procent hoger in mei

De detailhandel heeft in mei 3,4 procent meer omgezet dan in mei 2017, meldt het CBS. Het verkoopvolume was 3,2 procent hoger. Zowel de foodsector als de non-foodsector realiseerde een hogere omzet. Daarnaast is online 13,5 procent meer omgezet.

De omzetcijfers zijn gecorrigeerd voor de samenstelling van koopdagen in mei. Op sommige dagen van de week wordt meer verkocht dan op andere dagen. Zonder deze correctie was de omzet van de detailhandel ruim 4 procent hoger dan in mei 2017.

 mutatie
2014 J1
2014 F1,6
2014 M2
2014 A1,9
2014 M0,1
2014 J0,7
2014 J0
2014 A2,6
2014 S-1,3
2014 O2
2014 N2,9
2014 D1,8
2015 J1,4
2015 F2,4
2015 M1,4
2015 A1,6
2015 M1,4
2015 J4
2015 J2,9
2015 A1
2015 S5
2015 O2,4
2015 N1,1
2015 D2,8
2016 J1,5
2016 F2,2
2016 M1,5
2016 A0,8
2016 M3,5
2016 J1,4
2016 J2,8
2016 A2,1
2016 S0,4
2016 O5,2
2016 N5
2016 D2,3
2017 J5
2017 F2,9
2017 M4,6
2017 A4,3
2017 M3,8
2017 J4,5
2017 J4,5
2017 A4,5
2017 S5,8
2017 O1,5
2017 N5,4
2017 D3,7
2018 J3,7
2018 F2,9
2018 M1,5
2018 A5,7
2018 M3,4

Omzet non-foodsector bijna 1 procent hoger

De omzet van de winkels in non-food groeide in mei met bijna 1 procent. Het volume (de voor prijsveranderingen gecorrigeerde omzet) was ruim 1 procent hoger dan een jaar eerder.

De winkels in doe-het-zelfartikelen, waaronder ook de keukenwinkels en bouwmarkten, realiseerden in mei de grootste omzetstijging. Ook de omzet van de winkels in meubels en woninginrichting, de winkels in recreatie-artikelen en de drogisterijen groeide.

De winkels in consumentenelektronica en witgoed, de winkels in kleding en de winkels in schoenen en lederwaren noteerden een omzetverlies.

Winkels in voedingsmiddelen zetten 4,5 procent meer om

De winkels in voedings- en genotmiddelen hebben in mei 4,5 procent meer omgezet dan in mei 2017. Het verkoopvolume steeg met 3,5 procent. De omzetgroei is volledig toe te schrijven aan de supermarkten. De omzet van de speciaalzaken bleef nagenoeg gelijk. Het verkoopvolume was bij de supermarkten hoger en bij de speciaalzaken lager dan een jaar eerder.

 Apr-18Mei-18
Totaal food4,94,5
Supermarkten5,85,1
Speciaalzaken-0,90,3
Non-food totaal4,60,9
Doe-het-zelf, keukens, vloeren5,44,7
Meubels en woninginrichting3,91,9
Recreatie-artikelen-1,61,1
Drogisterijen0,51
Consumentenelektronica en witgoed-3-1,3
Kleding8,4-2,1
Schoenen en lederwaren13,2-8,3

Online omzet 13,5 procent hoger

De online omzet lag in mei 13,5 procent hoger dan in dezelfde maand een jaar eerder. Webwinkels hebben 10 procent meer omgezet. Webwinkels hebben als hoofdactiviteit verkoop via internet. De online omzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is (multi-channelers) groeide met ruim 19 procent.

Relevante links