Omzet detailhandel stijgt, vertrouwen daalt

De omzet van de detailhandel is in het eerste kwartaal van dit jaar met 2,7 procent gestegen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Het volume steeg in deze periode met 2,3 procent. Vooral supermarkten, drogisten en meubelverkopers zagen omzetgroei. Kleding-, elektronica- en speelgoedwinkels behaalden een lagere omzet. Het vertrouwen van ondernemers in de detailhandel is in de loop van het eerste kwartaal sterk gedaald. Dit meldt het CBS op basis van nieuwe kwartaalcijfers.

De omzet van de detailhandel groeit nu al 17 kwartalen op rij. De hoogste omzetgroei werd bereikt in het derde kwartaal van 2017 toen de omzet met bijna 5 procent steeg. De omzetstijging in het eerste kwartaal van 2018 is de laagste toename op kwartaalbasis sinds het derde kwartaal van 2016.

Omzet- en volumeontwikkeling detailhandel* (koopdaggecorrigeerd) (%-mutatie t.o.v. een jaar eerder)
 OmzetVolume
2014 I1,51,7
2014 II0,91,7
2014 III0,41,5
2014 IV2,22,8
2015 I1,73,1
2015 II2,42,9
2015 III32,6
2015 IV2,11,6
2016 I1,70,6
2016 II1,91
2016 III1,81,3
2016 IV4,13,5
2017 I4,23,2
2017 II4,23,9
2017 III4,93,9
2017 IV3,62,6
2018 I2,72,3
*) exclusief tankstations en apotheken

Omzet foodsector hoger door supermarkten

In de foodsector steeg de omzet in het eerste kwartaal vooral bij de supermarkten. De supermarkten zagen hun omzet met 2,5 procent stijgen, terwijl de omzet van speciaalzaken zoals slagers, groenteboeren, kaaswinkels en slijters met 2,2 procent afnam.

Grote omzetdaling schoenen- en speelgoedwinkels

In de non-foodsector werd in de eerste drie maanden van dit jaar 0,9 procent meer omgezet dan in dezelfde periode van 2017. Vooral meubelwinkels (+4,8 procent) en drogisterijen (+4,0 procent) deden goede zaken. In het eerste kwartaal was sprake van omzetdaling bij winkels in speelgoed (-13 procent), schoenen en lederwaren (-9,2 procent), kleding (-1,3 procent) en consumentenelektronica en witgoed (-1,4 procent).

Omzet detailhandel*, eerste kwartaal 2018 (koopdaggecorrigeerd) (%-mutatie t.o.v. een jaar eerder)
 1e kwartaal 2018
Totaal-2,7
Totaal food-1,9
Supermarkten-2,5
Speciaalzaken2,2
Non-food totaal-0,9
Meubels en woninginrichting-4,8
Drogisterijen-4
Kleding1,3
Consumentenelektronica en witgoed1,4
Schoenen en lederwaren9,2
Speelgoed13
*) exclusief tankstations en apotheken

Internetverkopen wederom aan kop

De verkopen via internet stegen in het eerste kwartaal wederom veel sterker dan verkopen in fysieke winkels. De internetverkopen groeiden in het eerste kwartaal van 2018 met 21,7 procent. De hoogste groei van de internetverkopen was bij de multi-channelers. Voor deze groep is de verkoop via internet een ‘nevenactiviteit’, naast de ‘fysieke’ verkoop in winkels. Hier groeide de internetomzet met 25,8 procent. Bij de pure internetverkopers steeg de omzet met 19,3 procent.

Omzetontwikkeling internetverkopen (%-mutatie t.o.v. een jaar eerder)
 TotaalPure internetverkopersMulti-channelers
2014 I9,55,616,8
2014 II13,69,121,9
2014 III8,84,816,4
2014 IV1513,317,7
2015 I17,814,822,9
2015 II19,518,820,6
2015 III24,92623
2015 IV25,127,421,5
2016 I2428,616,7
2016 II21,223,916,9
2016 III1618,911,1
2016 IV19,819,520,3
2017 I16,115,317,5
2017 II20,617,725,6
2017 III21,119,524,2
2017 IV21,321,121,6
2018 I21,719,325,8

Ondernemersvertrouwen detailhandel sterk afgenomen

Het vertrouwen van detailhandelsondernemers was aan het begin van het tweede kwartaal aanmerkelijk lager dan bij de start van 2018. De vertrouwensindicator zakte in deze periode van 14,8 naar 2,4. De daling wordt veroorzaakt door afgenomen omzetverwachtingen en omzetrealisaties en een toegenomen aantal ondernemers dat de voorraden te hoog vindt.

Ondernemersvertrouwen detailhandel (saldo % optimisten en % pessimisten)
 Ondernemersvertrouwen
2014 I-4
2014 II3,4
2014 III5,9
2014 IV7,1
2015 I2,5
2015 II9
2015 III7,7
2015 IV7,4
2016 I9
2016 II3,2
2016 III7,5
2016 IV9
2017 I12
2017 II9
2017 III15,1
2017 IV14,7
2018 I14,8
2018 II2,4