Omzet detailhandel 1,6 procent hoger

De detailhandel is 2016 begonnen met een omzetstijging van 1,6 procent in het eerste kwartaal. De groei komt vooral van de foodsector en de webwinkels. In de non-foodsector was de omzet gelijk aan een jaar eerder. Dit meldt CBS in de kwartaalmonitor detailhandel.

In de foodsector groeide de omzet met 2,9 procent in het eerste kwartaal van 2016. De supermarkten zagen hun omzet stijgen met 3,0 procent, en de omzet van speciaalzaken groeide met 2,3 procent. De groei kwam deels doordat Pasen dit jaar in maart viel en vorig jaar in april. Bovendien had het eerste kwartaal dit jaar een dag meer omdat 2016 een schrikkeljaar is.

Omzetontwikkeling detailhandel
Omzetontwikkeling detailhandel
 Omzetontwikkeling
2013 I-3,6
2013 II-1,8
2013 III-1,7
2013 IV-1,6
2014 I-0,2
2014 II0,7
2014 III-0,1
2014 IV1,5
2015 I0,5
2015 II1,5
2015 III2,2
2015 IV1,3
2016 I1,6

Opleving woningmarkt gunstig voor winkels

Het gaat beter met de woningmarkt en dat merken de winkels die met de inrichting of verbouw van woningen te maken hebben. Zo steeg de omzet van de doe-het-zelfzaken (2,2 procent) en de woonwinkels (2,8 procent). Ook voor persoonlijke verzorging had de consument wel geld over in het eerste kwartaal: de drogisterijen en parfumerie- en cosmeticawinkels boekten 3,3 procent meer omzet.

Omzetontwikkeling deelbranches detailhandel
Omzetontwikkeling deelbranches detailhandel
 4e kwartaal 20151e kwartaal 2016
Food2,22,9
w.o.0
Supermarkten1,73
Speciaalzaken4,92,3
Non-food0,30
w.o.0
Persoonlijke verzorging3,83,3
Woonwinkels3,82,8
Doe-het-zelf0,22,2
Kleding en schoenen-3,1-2,1
Consumentenelektronica-4,4-6,8

Veel minder ging het met de non-foodwinkels waar consumentenelektronica (-6,8 procent) en kleding en schoenen (-2,1 procent) worden verkocht. Vooral de gespecialiseerde winkels in dameskleding (-11,5 procent) en schoenenwinkels moesten in het eerste kwartaal veel omzet inleveren (-10,4 procent).

Online omzet blijft groeien

In het eerste kwartaal is de online omzet met 22 procent gegroeid. De webwinkels zetten 29 procent meer om dan in dezelfde periode een jaar eerder. Webwinkels hebben verkoop via internet als hoofdactiviteit. De online omzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is (multi-channelers) groeide met 15 procent.