Snackbars sluiten goed jaar af met 8 procent groei in laatste kwartaal

Met een uitzonderlijk goed laatste kwartaal hebben snackbars, inclusief lunchrooms en ijssalons, een positief jaar afgesloten. Vergeleken met dezelfde periode een jaar eerder, zette deze horecabranche 8,1 procent meer om. Het was het toefje slagroom op een jaar waarin de omzet met 5,1 procent groeide. Dit maakt CBS bekend in de kwartaalmonitor horeca.

Als het gaat om de omzet had geen enkele tak van de horeca dit jaar reden tot klagen, met een gemiddelde omzetgroei van 6,5 procent. Maar geen deelbranche kon tippen aan het groeipercentage van de snackbars in het laatste kwartaal.

Van de ruim 8 procent komt 7 procentpunt voor rekening van het aantal verkochte ijsjes, broodjes, patatjes oorlog en andere versnaperingen (deze cijfers betreffen het volume). De prijzen van de consumpties stegen in het vierde kwartaal met gemiddeld 1,4 procent ten opzichte van een jaar eerder.

Ontwikkeling omzet snackbars, ijssalons, e.d. (seizoengecorrigeerd)

Over heel 2015 stegen de prijzen van snacks en ijsjes gemiddeld 1,2 procent. Dat was de kleinste prijsstijging sinds 1998, nog in het guldentijdperk. In de afgelopen vijftien jaar stegen de prijzen in snackbars en ijssalons met gemiddeld 2,8 procent per jaar. De inflatie was in dezelfde periode gemiddeld 2 procent.

In 2001 en 2002 was er een piek in de prijsstijging. In die periode speelden onder meer een btw-verhoging en de invoering van de euro.
Dit was het derde achtereenvolgende jaar waarin de omzet van snackbars groeide. Gecorrigeerd voor prijzen nam de omzet nu ruim twee jaar op rij toe. In 2014 kwamen snackbars qua volume terug op het niveau van topjaar 2007.

Prijsontwikkeling consumpties snackbars, ijssalons e.d.