Omzet horeca groeit minder sterk in vierde kwartaal

De omzet van hotels, restaurants, snackbars en cafés steeg in het vierde kwartaal met 0,6 procent ten opzichte van het derde kwartaal van 2015, meldt CBS. De omzet van de horeca stijgt nu bijna drie jaar op rij. Snackbars, waaronder ook lunchrooms en ijssalons, noteerden de grootste omzettoename. De omzetgroei van de horeca in het vierde kwartaal van 2015 is vooral toe te schrijven aan meer verkochte consumpties. Prijsstijgingen speelden een kleinere rol.

Met het vierde kwartaal is ook het jaarcijfer bekend. In 2015 behaalde de horeca 5,7 procent meer omzet dan in 2014. Dit is de hoogste omzetstijging in 15 jaar.

Ontwikkeling horeca (seizoengecorrigeerd)

Omzet snackbars stijgt het sterkst

In het vierde kwartaal van 2015 steeg binnen de horeca de omzet van snackbars, lunchrooms en ijssalons het sterkst, namelijk met 2,4 procent. Deze eetgelegenheden hebben vooral meer consumpties verkocht; het volume nam met 2 procent toe. Dit  is voor snackbars de grootste omzetstijging in viereneenhalf jaar.

Restaurants noteerden een omzetgroei van 1,8 procent. Voor prijsontwikkelingen gecorrigeerd steeg de omzet met 1,6 procent. Ook cafés zetten, 1 procent, meer om. Het volume was 0,4 procent hoger. Bij cafés speelden hogere prijzen een grotere rol in de omzetgroei dan bij de overige horecabranches. 

De omzet van hotels daalde daarentegen in het vierde kwartaal met bijna 3 procent. In het tweede en derde kwartaal van 2015 steeg de omzet van hotels juist sterker dan in de overige horecabranches.

Ontwikkeling horeca (seizoengecorrigeerd), 4e kwartaal 2015

 
* volumeontwikkeling hotels niet beschikbaar

Omzet horeca 6,6 procent groter dan in vierde kwartaal 2014

De horeca heeft in het vierde kwartaal 6,6 procent meer omgezet dan een jaar eerder. Alle branches boekten meer omzet in vergelijking met het vierde kwartaal van 2014. Snackbars, lunchrooms en ijssalons realiseerden, met 8,4 procent, de hoogste groei. Daarna volgden restaurants met een omzetgroei van 7 procent. Hotels realiseerden 5,9 procent meer omzet.

De omzetstijging van cafés was 4,8 procent. Deze groei was hoger dan in de voorgaande kwartalen. Consumpties in cafés waren 2,3 procent duurder dan een jaar eerder. Gemiddeld lagen de prijzen in de horeca 1,3 procent hoger dan een jaar eerder.

Bronnen