Consumenten besteden nauwelijks meer

Consumenten hebben in november 0,3 procent meer uitgegeven dan in november 2014, meldt CBS. Dat is de laagste stijging van de consumptie tot nu toe in 2015. Consumenten hebben in november aanzienlijk minder gas verbruikt dan een jaar eerder. Ook kochten ze minder kleding en schoenen. Volgens de CBS Consumptieradar zijn de omstandigheden voor de consumptie in januari ongunstiger dan in november en december.

De consumptiecijfers zijn gecorrigeerd voor prijsveranderingen en veranderingen in de samenstelling van de koopdagen.

Binnenlandse consumptie door huishoudens (volume, koopdaggecorrigeerd)

Consument verbruikt aanzienlijk minder gas

In november hebben consumenten aanzienlijk minder gas verbruikt dan in november 2014. Hierdoor waren de bestedingen aan overige goederen (onder meer gas) 1,8 procent lager dan een jaar eerder. Het was in november een stuk zachter dan in dezelfde maand een jaar eerder.

Ook hebben consumenten minder besteed aan kleding en schoenen. Mede hierdoor lagen de bestedingen aan duurzame goederen iets lager dan een jaar eerder. Dat is voor het eerst in 2015. Afgelopen vrijdag meldde CBS al dat de winkels in kleding ruim 11 procent omzetverlies hebben geleden in november. In welke mate het zachte en natte herfstweer hieraan debet was, kan op basis van de omzetcijfers niet worden vastgesteld.

Aan voedings-en genotmiddelen hebben consumenten echter 1 procent meer uitgegeven. Ook hebben ze 0,9 procent meer besteed aan diensten, zoals woninghuur, reizen met bus of trein, bezoek aan restaurant of kapper, en verzekeringen. Uitgaven aan diensten maken ruim de helft van de totale binnenlandse consumptieve bestedingen uit.

Binnenlandse consumptie naar categorie, november (volume, koopdaggecorrigeerd)

Omstandigheden voor consumptie in januari ongunstiger dan in november

Volgens de CBS Consumptieradar zijn de omstandigheden voor de consumptie door Nederlandse huishoudens in januari ongunstiger dan in november en december. Dat komt vooral doordat de producenten in de industrie negatiever zijn over de verwachte personeelssterkte en consumenten negatiever over de ontwikkeling van de werkloosheid. Consumptie door huishoudens hangt onder meer samen met de verwachtingen van consumenten, de situatie op de arbeidsmarkt en de ontwikkeling van hun vermogen.

Vandaag bericht CBS ook over het consumentenvertrouwen van januari.

Relevante links