Omzet detailhandel groeit opnieuw

Over dit onderwerp zijn nieuwere cijfers beschikbaar. Bekijk de laatste cijfers.

De detailhandel heeft in juli 3,2 procent meer omgezet dan een jaar eerder, maakt CBS bekend. Dat komt vooral doordat er meer werd verkocht. Het volume aan verkochte producten nam toe met 3,4 procent. De prijzen daalden met 0,2 procent. Met name in de non-foodsector, zoals woninginrichtingswinkels, steeg de omzet aanzienlijk.

Met de omzetstijging zet de overwegend positieve trend van de eerste twee kwartalen van 2015 door. Ook de omzet die de detailhandel via internet behaalt groeide in juli. De samenstelling van de koopdagen was in juli wel gunstiger dan een jaar eerder. Hierdoor werd de omzetgroei positief beïnvloed.

Ontwikkeling omzet, prijs en volume detailhandel, juli 2015

Meeste onderliggende branches non-food in de plus

Winkels in non-foodartikelen realiseerden een omzetgroei van 4,3 procent ten opzichte van een jaar eerder. In juni nam de omzet bij deze winkels nog met ruim 6 procent toe. Het prijsniveau was voor het eerst in anderhalf jaar hoger, het volume groeide met 4,0 procent.

In vrijwel alle onderliggende branches van de non-foodsector groeide de omzet. De winkels in woninginrichtingsartikelen zetten net als in juni aanzienlijk meer om. Dat is in lijn met het aantrekken van de woningmarkt. Ook in de winkels in consumentenelektronica en bovenkleding en de drogisterijen nam de omzet toe. De omzet van winkels in doe-het-zelfartikelen en huishoudelijke artikelen daalde daarentegen.

Omzetontwikkeling non-foodwinkels

Ook omzetstijging winkels in voedings- en genotmiddelen

De winkels in voedings- en genotmiddelen noteerden een omzetgroei van 1,9 procent. Deze groei is vooral te danken aan meer verkopen. Supermarkten, die binnen deze categorie winkels een omzetaandeel van ruim 85 procent hebben, zetten 2,2 procent meer om.

Online omzet blijft sterk groeien

De omzet die de detailhandel via het internet behaalde was 20,0 procent hoger. De online omzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is (multi-channelers) groeide met 22,7 procent. De webwinkels zetten 18,3 procent meer om dan in dezelfde periode een jaar eerder. Webwinkels hebben als hoofdactiviteit verkoop via internet.

Bronnen: