Grootste omzetstijging horeca sinds medio 2010

De omzet van hotels, restaurants, snackbars en cafés steeg in het tweede kwartaal van 2015 met 2 procent ten opzichte van een kwartaal eerder. Dit is de grootste stijging in 4,5 jaar tijd. Vooral de omzet van hotels en restaurants nam toe. Het volume, het aantal consumpties en overnachtingen in de horeca, steeg met 1,6 procent. Dit maakt CBS bekend.

Ontwikkeling horeca (seizoengecorrigeerd)
 

Hotels boeken grootste stijging

Met 2,7 procent steeg de omzet van hotels het sterkst. In het tweede kwartaal ontvingen hotels zowel meer toeristen als zakelijke gasten. De omzet van restaurants steeg met 2,3 procent in vergelijking met een kwartaal eerder. Verder noteerden snackbars, waaronder ook lunchrooms en ijssalons, een omzettoename van 1,4 procent. Cafés ten slotte zetten in het tweede kwartaal 1,4 procent meer om, ook het aantal verkochte consumpties nam weer toe. Cafés kampten sinds de crisis vrijwel onafgebroken met teruglopende verkopen.

De omzettoename in de horeca was vooral het gevolg van meer verkochte consumpties en overnachtingen. Prijsstijgingen speelden een kleinere  rol. 

Ontwikkeling horeca (seizoengecorrigeerd), 2e kwartaal 2015
 

* volumeontwikkeling hotels niet beschikbaar

Ruim 6 procent meer omzet voor horeca dan een jaar eerder

De horeca heeft ruim 6 procent meer omgezet dan in het tweede kwartaal van 2014. Alle branches realiseerden een hogere omzet. Restaurants boekten met 8,6 procent de hoogste groei. Hotels en snackbars noteerden een omzetstijging van ruim 5 procent. Cafés realiseerden 2,8 procent omzetgroei, dat was grotendeels toe te schrijven  aan hogere prijzen. Cafés rekenden 2 procent meer voor hun consumpties dan een jaar eerder. Gemiddeld lagen de prijzen in de horeca 1 procent hoger dan een jaar eerder.

Toelichting