Bescheiden omzetgroei horeca eerste kwartaal 2015

In het eerste kwartaal van 2015 hebben hotels, restaurants, snackbars en cafés 0,3 procent meer omgezet dan in het voorgaande kwartaal. Het volume, het aantal consumpties en overnachtingen, nam met 0,2 procent toe. Dit was voor de horeca de laagste groei in bijna twee jaar tijd. In 2014 groeide de omzet met gemiddeld 1,5 procent per kwartaal. Dit heeft CBS vandaag bekend gemaakt.

Ontwikkeling horeca (seizoengecorrigeerd)

Sterkste omzetstijging restaurants, snackbars in de min

Binnen de horeca was het beeld wisselend in het eerste kwartaal van 2015. Restaurants kenden met 1,1 procent de grootste omzetgroei. De omzet van cafés groeide met 0,2 procent en de omzet van hotels met 0,1 procent. Snackbars, waaronder ook lunchrooms en ijssalons, presteerden het minst goed. Hun omzet daalde met 0,6 procent, de verkopen namen met 0,5 procent af. Dit was voor het eerst in vijf kwartalen dat er minder snacks, ijsjes e.d. verkocht werden. Ook het aantal verkochte consumpties in cafés nam licht af.

Ontwikkeling horeca (seizoengecorrigeerd), 1e kwartaal 2015

*Volumeontwikkeling hotels niet beschikbaar

Alle horecabranches meer omzet dan een jaar eerder

Ten opzichte van een jaar eerder hebben alle horecabranches meer omzet behaald in het eerste kwartaal van 2015. De omzetstijging in de horeca bedroeg bijna 4 procent. Consumpties en overnachtingen waren gemiddeld ruim 1 procent duurder dan een jaar eerder. De prijzen in cafés stegen met 2,3 procent het meest. Restaurants en hotels presteerden het best in vergelijking met het eerste kwartaal van 2014. Hotels ontvingen in het eerste kwartaal meer (buitenlandse) gasten dan een jaar eerder.

Ontwikkeling horeca, 1e kwartaal 2015

Bronnen: