Omzet detailhandel vrijwel gelijk

De omzet van de detailhandel lag in februari vrijwel op hetzelfde niveau als een jaar eerder. De verkochte artikelen waren gemiddeld 0,3 procent goedkoper. Het volume van de omzet was 0,4 procent groter. De samenstelling van de koopdagen verschilde in februari 2014 niet van die in februari 2013 .

Winkels in voedings- en genotmiddelen zetten 0,5 procent meer om dan in februari 2013. Hun prijzen stegen met 0,7 procent. Het omzetvolume was een fractie kleiner dan een jaar eerder.

De winkels in de non-foodsector behaalden 0,6 procent meer omzet. De prijzen van verkochte non-foodartikelen waren 0,5 procent lager, het volume was 1,2 procent groter dan een jaar eerder. Binnen de non-foodsector liep het beeld sterk uiteen. Terwijl winkels in consumentenelektronica en doe-het-zelfzaken fors meer omzetten, leden winkels in huishoudelijke artikelen, winkels in bovenkleding, woninginrichters en drogisterijen omzetverlies.

Tot de detailhandel behoren ook bedrijven die hoofdzakelijk via postorder en/of internet aan consumenten verkopen. Deze bedrijven presteren al geruime tijd beter dan de winkels. In februari was hun omzet 6,2 procent hoger dan een jaar eerder.

Het overgrote deel van de detailhandelsomzet wordt gegenereerd door ondernemers met een winkel. De winkels in de non-foodsector waren in 2013 goed voor 48 procent van de totale detailhandelsomzet. Het aandeel van winkels in de foodsector kwam uit op 37 procent. Tankstations droegen 9 procent bij en de detailhandel niet-in-winkel zorgde voor de resterende 6 procent.

De in dit bericht gepubliceerde cijfers zijn bijgesteld ten opzichte van het op 15 april gepubliceerde bericht over de detailhandel. De cijfers zijn bijgesteld op grond van de meest recente gegevens.

Omzet detailhandel

Omzet detailhandel

Meer cijfers staan op de themapagina Handel en Horeca.

Voor meer conjunctuurinformatie zie: conjunctuurbericht.