Omzet detailhandel iets hoger

  • Omzet in januari 0,8 procent hoger dan een jaar eerder
  • Stijging omzet toe te schrijven aan koopdageffect
  • Sterke omzetstijging bovenkledingwinkels 

In januari 2014 heeft de detailhandel 0,8 procent meer omzet geboekt dan in de eerste maand van 2013. Het volume was 0,6 procent groter, de prijsstijging kwam in januari uit op 0,2 procent. Dit blijkt uit cijfers van het CBS.

De samenstelling van de koopdagen pakte voor de detailhandel gunstiger uit dan in januari vorig jaar. Na correctie hiervoor was zowel de omzet als het volume van de detailhandel vergelijkbaar met een jaar geleden.

Non-foodwinkels zetten evenveel om als in januari 2013. Ook het volume was even groot. Voor de non-foodwinkels is dit de eerste maand zonder krimp sinds september 2012. In bijna alle non-foodbranches  was de ontwikkeling gunstiger dan in de voorgaande maanden, hoewel de meeste branches nog wel omzet inleverden. Vooral winkels in bovenkleding, doe-het-zelfartikelen en huishoudelijke artikelen zagen een verbetering. De textielsupermarkten presteerden daarentegen in januari minder goed dan in de maanden ervoor.

Winkels in voedings- en genotmiddelen behaalden ongeveer 2 procent meer omzet dan een jaar geleden. Het volume was bijna 1 procent groter. De omzet van zowel de supermarkten als speciaalzaken was hoger dan in januari vorig jaar. De groei bij de winkels in voedings- en genotmiddelen was volledig toe te schrijven aan een positief koopdageffect van 2 procent.

De omzet van de postorderbedrijven en internetwinkels kwam in januari ruim 7 procent hoger uit dan een jaar eerder. Dit is een beduidend kleinere omzetstijging dan in de sterke decembermaand, maar wel vergelijkbaar met de groei in de overige maanden van 2013.

De PDF bevat het volledige persbericht inclusief tabellen en grafieken.

Downloads