Detailhandel zet minder om

5-3-2014 09:30

De omzet van de detailhandel was in december 2,6 procent lager dan in december 2012. De prijzen van de verkochte artikelen waren 0,4 procent hoger dan een jaar eerder. Het volume van de omzet was 2,9 procent kleiner. De samenstelling van de koopdagen was in december 2013 minder gunstig dan in december 2012. Het neerwaartse effect hiervan op de omzet wordt geraamd op ongeveer 2 procent.

Winkels in de non-foodsector verloren 4,5 procent omzet. De prijzen van de verkochte artikelen lagen op hetzelfde niveau als in december 2012. Vrijwel alle branches deelden in de malaise. De krimp was het grootst bij doe-het-zelfzaken en winkels in huishoudelijke artikelen. Textielsupermarkten zetten als enige meer om dan een jaar eerder. De omzet van winkels in de food-sector was 1,6 procent lager. De prijzen stegen met 1,2 procent, het volume van de omzet kromp met 2,7 procent.

De omzet van bedrijven die hoofdzakelijk via postorder en/of internet aan consumenten verkopen was in december 20,3 procent hoger dan een jaar eerder. Deze bedrijven presteren al geruime tijd beter dan de winkels. De omzet van postorderbedrijven en internetwinkels steeg in 2013 met 10,3 procent, terwijl de omzet van de totale detailhandel 2,1 procent afnam.

De in dit bericht gepubliceerde cijfers zijn bijgesteld ten opzichte van het op 13 februari 2014 gepubliceerde bericht over de detailhandel. De cijfers zijn bijgesteld op grond van de meest recente gegevens.

Omzet detailhandel

Omzet detailhandel

Meer cijfers staan op de themapagina Handel en Horeca.

Voor meer conjunctuurinformatie zie: conjunctuurbericht.