Omzet detailhandel opnieuw gekrompen

  • Omzetdaling tweede kwartaal kleiner dan kwartaal eerder
  • In juni omzet detailhandel bijna 4 procent lager

De omzet van de detailhandel kwam in het tweede kwartaal van 2013 ongeveer 1,5 procent lager uit dan in dezelfde periode vorig jaar. De prijzen waren ruim 2 procent hoger, het volume kromp bijna 4 procent. De omzet- en volumekrimp waren kleiner dan in het voorgaande kwartaal. Dit blijkt uit cijfers van het CBS. Het eerste kwartaal telde dit jaar wel een koopdag minder dan een jaar geleden. In het tweede kwartaal was er geen verschil in koopdagen.

In het tweede kwartaal noteerden non-foodwinkels voor het negende kwartaal op rij een omzetdaling. Dit betrof echter wel de kleinste omzetkrimp in een jaar tijd. Zo wisten kledingwinkels en textielsupermarkten zich iets te herstellen van het slechte en relatief koude eerste kwartaal van dit jaar. Voor winkels in consumentenelektronica pakte het tweede kwartaal minder goed uit. Zij boekten de grootste omzetdaling van de afgelopen vier jaar.

Winkels in voedings- en genotmiddelen behaalden in het tweede kwartaal 1,6 procent meer omzet. Daarmee nam de omzet minder sterk toe dan in het eerste kwartaal. De paasinkopen vielen vorig jaar vooral in april en dit jaar al in maart.

De omzetten van de postorderbedrijven en internetwinkels groeiden in het tweede kwartaal met 11 procent.

In juni 2013 heeft de detailhandel 3,7 procent minder omgezet dan een jaar eerder. Het volume kromp met 6,2 procent. De krimp is voor een belangrijk deel toe te rekenen aan een verschil in de samenstelling van de koopdagen. Het negatieve effect hiervan op de omzet wordt geraamd op ruim 3 procent.

De PDF bevat het volledige persbericht inclusief tabellen en grafieken.

Downloads