Omzet detailhandel bijna 5 procent lager

  • Koopdag minder in februari drukt omzet en volume
  • Alleen omzet postorderbedrijven en internetwinkels licht toegenomen

In februari 2013 heeft de detailhandel 4,8 procent minder omgezet dan in dezelfde periode vorig jaar. Het volume kromp zelfs met 7,2 procent, de prijzen lagen 2,6 procent hoger. Dit blijkt uit cijfers van het CBS.

De omzetdaling in de detailhandel kwam voornamelijk doordat februari dit jaar een koopdag minder telde dan het schrikkeljaar 2012. Het effect hiervan op de omzet van de totale detailhandel bedraagt ongeveer 4 procent.

Vooral non-foodwinkels hadden te maken met een forse krimp. De omzet liep met ruim 7 procent terug, het volume was bijna 9 procent kleiner. Alle non-foodbranches boekten minder omzet dan een jaar geleden. Doe-het-zelfwinkels en textielsupermarkten leverden de meeste omzet in.

Voor de winkels in voedings- en genotmiddelen bleef de omzetdaling beperkt tot ruim 1 procent. Het volume kromp met bijna 5 procent. De omzetafname is voor deze winkels volledig toe te schrijven aan het verschil in koopdagen. Na correctie hiervoor is er een omzetgroei van ongeveer 2 procent, het volume krimpt dan nog wel licht.

In tegenstelling tot de fysieke winkels realiseerden de postorderbedrijven en internetwinkels in februari opnieuw een omzetstijging. De groei van 1 procent was voor deze winkels wel de kleinste toename sinds januari 2012.

De PDF bevat het volledige persbericht inclusief tabellen en grafiek.

Downloads