Detailhandel boekt bijna 2 procent meer omzet

De detailhandel behaalde in mei bijna 2 procent meer omzet dan een jaar eerder. De omzet in de detailhandel wordt beïnvloed door de samenstelling van de koopdagen en de feestdagen. Deze was in mei 2012 gunstiger dan in mei 2011. Hoe groot het positieve effect hiervan op de omzet is valt echter niet precies aan te geven. De door de detailhandel verkochte artikelen waren bijna 2 procent duurder. Het omzetvolume was iets kleiner dan in mei 2011.

De winkels in voedings- en genotmiddelen zetten in mei 6 procent meer om. De toename valt volledig toe te schrijven aan de supermarkten.

De winkels in de non-foodsector leden 1 procent omzetverlies. Binnen de non-food branche waren er grote verschillen. De winkels in woninginrichtingartikelen, doe-het-zelf-zaken en textielsupermarkten boekten minder omzet, terwijl de omzet van winkels in consumentenelektronica, winkels in bovenkleding en drogisterijen hoger was dan een jaar eerder.

De tankstations zetten in mei 1 procent minder om. Behalve winkels en tankstations maken ook postorderbedrijven en internetwinkels deel uit van de detailhandel. Zij behaalden 8 procent meer omzet dan in mei 2011.

Omzet detailhandel

Omzet detailhandel

Meer cijfers staan op de themapagina Handel en Horeca.