Detailhandel zet 2 procent meer om

De omzet van de detailhandel was in maart ruim 2 procent hoger dan in maart 2011. De door de detailhandel verkochte artikelen waren bijna 3 procent duurder. Het omzetvolume was een half procent kleiner dan een jaar eerder.

De omzet in de detailhandel wordt beïnvloed door de samenstelling van de koopdagen. Maart heeft in 2012 een dinsdag en een woensdag minder dan in 2011, maar een vrijdag en zaterdag meer. Het positieve effect hiervan wordt op bijna 3 procent geraamd.

De omzet van de winkels in de non-foodsector was ruim 1 procent hoger dan in maart 2011. Winkels in bovenkleding, consumentenelektronica en drogisterijen realiseerden omzetgroei. De verkopen door winkels in woninginrichtingartikelen en doe-het-zelf-zaken namen, net als in voorgaande maanden, aanzienlijk af. Winkels in huishoudelijke artikelen en textielsupermarkten behaalden ongeveer evenveel omzet als een jaar eerder.

Winkels in voedings- en genotmiddelen behaalden bijna 5 procent meer omzet dan in maart 2011. De gunstigere samenstelling van koopdagen speelde vooral in deze branche een grote rol. Supermarkten realiseerden een forse omzetstijging en ook de speciaalzaken behaalden iets meer omzet dan een jaar eerder.

Tankstations boekten bijna 1 procent meer omzet. De prijzen aan de pomp waren bijna 8 procent hoger. Behalve winkels en tankstations maken ook postorderbedrijven en internetwinkels deel uit van de detailhandel. Zij behaalden bijna 2 procent meer omzet.

Omzet detailhandel

Omzet detailhandel

Meer cijfers staan op de themapagina Handel en Horeca.