Detailhandel zet 1 procent meer om

De omzet van de detailhandel was in februari 1 procent hoger dan in februari 2011. De omzet is positief beïnvloed door het aantal koopdagen. In het schrikkeljaar 2012 telde februari een woensdag meer dan in 2011. De door de detailhandel verkochte artikelen waren bijna 3 procent duurder. Het omzetvolume was bijna 2 procent kleiner dan een jaar eerder.

Ondanks de extra koopdag daalde de omzet van de winkels in de non-foodsector met 3,5 procent. De verkopen door winkels in woninginrichtingartikelen en doe-het-zelf-zaken namen, met een krimp van ruim 7 procent, aanzienlijk af. Ook in winkels in consumentenelektronica en bovenkleding werd minder uitgegeven. Winkels in huishoudelijke artikelen, drogisterijen en textielsupermarkten realiseerden daarentegen wel omzetgroei.

Winkels in voedings- en genotmiddelen behaalden, mede door de extra koopdag, 6 procent meer omzet dan in februari 2011. Supermarkten realiseerden een forse omzetstijging, speciaalzaken behaalden dezelfde omzet als een jaar eerder.

Tankstations boekten ruim 2 procent meer omzet. De prijzen aan de pomp waren 8 procent hoger. Behalve winkels en tankstations maken ook postorderbedrijven en internetwinkels deel uit van de detailhandel. Zij behaalden 9 procent meer omzet.

De in dit bericht gepubliceerde cijfers zijn bijgesteld ten opzichte van het op 12 april 2012 gepubliceerde bericht over de detailhandel. De cijfers zijn bijgesteld op grond van de meest recente gegevens.

Omzet detailhandel

Omzet detailhandel

Meer cijfers staan op de themapagina Handel en Horeca.