Vertrouwen Nederlandse consument meest afgenomen

De Nederlandse consumenten zijn somber. In maart 2012 kwam het consumentenvertrouwen volgens de Europese definitie uit op -23,6. Een jaar eerder was dat nog 8,1. Nergens in Europa is het vertrouwen van consumenten zo sterk gedaald als in Nederland.

Verandering consumentenvertrouwen, maart 2012  

Verandering consumentenvertrouwen, maart 2012

Niet meer een van de positiefsten

In maart 2011 behoorde Nederland nog tot de zes landen met het hoogste consumentenvertrouwen van Europa. Een jaar later heeft Nederland meer landen moeten laten voorgaan en is het vertrouwen zelfs lager dan gemiddeld in de EU. In Griekenland was het consumentenvertrouwen net als een jaar eerder het laagst.

Het consumentenvertrouwen in Nederland is al vier maanden iets lager dan gemiddeld in de EU. Dat is zeer uitzonderlijk. In ruim 25 jaar tijd was dit alleen in enkele maanden van 2003 het geval.

Consumentenvertrouwen, maart 2012

Consumentenvertrouwen, maart 2012

Nederlanders vooral somberder over werkloosheid en economie

Vergeleken met een jaar geleden zijn Nederlandse consumenten vooral somberder over de ontwikkeling van de toekomstige werkloosheid en de economische situatie in de komende 12 maanden. Het pessimisme over de toekomstige eigen financiële situatie nam ook toe, maar in veel mindere mate. Verder zijn de Nederlanders minder positief over de mogelijkheid te sparen.

Consumentenvertrouwen naar onderdelen, maart 2012

Consumentenvertrouwen naar onderdelen, maart 2012

Karin van der Ven en Wouter Jonkers

Bron: Economische indicatoren EU