Lichte omzetgroei detailhandel in november

  • Hogere prijzen, krimp volume

In november 2011 heeft de detailhandel 1,3 procent meer omzet behaald dan in dezelfde periode een jaar eerder. De prijzen waren 2,9 procent hoger, het volume kromp daarentegen met 1,6 procent. Dit blijkt uit cijfers van het CBS.

De samenstelling van de koopdagen was in november 2011 gunstig in vergelijking met dezelfde maand in 2010. Het positieve effect hiervan op de omzet wordt geschat op ongeveer 0,5 procent.

Winkels in voedings- en genotmiddelen boekten ruim 2 procent meer omzet. De toename is volledig toe te schrijven aan hogere prijzen, het volume was even groot als een jaar eerder. Na correctie voor de positieve invloed van de koopdagsamenstelling kromp het volume licht. De supermarkten behaalden een omzetgroei, terwijl de speciaalzaken omzet verloren.

De omzet van de non-foodwinkels was bijna 1 procent lager dan een jaar eerder. Vooral de textielsupermarkten, winkels in woninginrichtingartikelen en doe-het-zelfwinkels realiseerden minder omzet. Ook de omzet van de winkels in consumentenelektronica nam af. Bovenkledingwinkels, winkels in huishoudelijke artikelen en drogisterijen noteerden wel een omzetstijging.

Postorderbedrijven en internetwinkels boekten circa 5 procent meer omzet. Door de hogere prijzen nam ook de omzet van de tankstations toe.

De PDF bevat het volledige persbericht inclusief tabellen en grafieken.