Consument minder somber over eigen financiën

Nederlandse consumenten waren in november veel minder somber over hun financiële situatie dan in oktober. Ze waren wel pessimistischer over het economisch klimaat. Al met al veranderde het consumentenvertrouwen nauwelijks. De indicator verbeterde 1 punt en kwam uit op -32.

Samenstelling Consumentenvertrouwen

Samenstelling Consumentenvertrouwen

Consumenten waren in november duidelijk minder pessimistisch over hun financiële situatie in de komende 12 maanden dan een maand eerder. Deze deelindicator verbeterde 7 punten en kwam uit op -12. Ook over hun financiële situatie in het afgelopen jaar waren consumenten minder somber. Hun houding ten aanzien van het doen van grote aankopen veranderde maar weinig. De koopbereidheid is door dit alles 4 punten gestegen naar -13. Ondanks deze verbetering blijft de koopbereidheid  laag.

Het vertrouwen van consumenten in het economisch klimaat nam in november iets verder af. Het oordeel over de economie in de komende 12 maanden verslechterde. De stemming over het economisch klimaat in de afgelopen 12 maanden veranderde niet.

Consumenten maken zich in toenemende mate zorgen over de ontwikkeling van de werkloosheid in de nabije toekomst. Ook de stemming onder producenten is somber. Meer hierover staat in het artikel “Pessimisme over de werkgelegenheid.”

Consumentenvertrouwen, seizoengecorrigeerd

Consumentenvertrouwen, seizoengecorrigeerd

Meer cijfers staan in het dossier Conjunctuur.

Meer weten over consumentenvertrouwen? Bekijk het CBS filmpje op YouTube.