Detailhandel: hogere prijzen, minder verkopen

  • Omzet winkels in voedings- en genotmiddelen hoger
  • Non-foodwinkels behalen minder omzet

In het tweede kwartaal van 2011 realiseerde de detailhandel 1,4 procent meer omzet dan in dezelfde periode vorig jaar. Dat is volledig toe te schrijven aan een prijsstijging van 2,6 procent. Het volume kromp met 1,2 procent. In de drie voorgaande kwartalen was het volume nog vrijwel even groot als een jaar eerder. Dit blijkt uit cijfers van het CBS.

Winkels in voedings- en genotmiddelen hebben in het tweede kwartaal ruim 2 procent meer omgezet dan in hetzelfde kwartaal vorig jaar. Dat is te danken aan een prijsstijging van ruim 2 procent. De verkopen namen niet toe. De supermarkten hadden een omzetgroei van bijna 3 procent, terwijl de speciaalzaken 1 procent minder omzetten.

De non-foodwinkels behaalden minder omzet dan een jaar eerder. Hogere prijzen compenseerden de volumedaling slechts gedeeltelijk. Vergeleken met vorig jaar kampten de textielsupermarkten, winkels in woninginrichtingartikelen en winkels in consumentenelektronica met omzetverlies. De omzet van de drogisterijen en winkels in huishoudelijke artikelen was juist hoger.

In het tweede kwartaal liep de omzetgroei van de tankstations en postorder- en internetverkopers wat terug in vergelijking met die in het eerste kwartaal.

De omzet van de detailhandel was in juni gelijk aan die van juni 2010. Alleen de supermarkten, tankstations en doe-het-zelfwinkels behaalden meer omzet.

De PDF bevat het volledige persbericht inclusief tabellen en grafieken.

Downloads