Bescheiden omzetgroei detailhandel in maart

De omzet van de detailhandel was in maart anderhalf procent hoger dan in maart 2010. De toename komt louter door prijsstijgingen; de prijzen waren namelijk 2 procent hoger dan een jaar eerder. Het volume kromp met een half procent.

De samenstelling van de koopdagen was in maart 2011 gunstiger dan in maart 2010. Na een globale correctie hiervoor bleef de waarde van de omzet nagenoeg gelijk.

De omzet van winkels in voedings- en genotmiddelen nam met ruim 3 procent toe. Binnen deze sector realiseerden alleen de supermarkten een omzetgroei. De omzet van de speciaalzaken was lager dan een jaar eerder.

De winkels in de non-foodsector behaalden samen 1 procent minder omzet. Binnen deze sector was het beeld echter wisselend. Doe-het-zelfzaken, postorderbedrijven en internetwinkels realiseerden een groei. Woninginrichters, winkels in bovenkleding, textielsupermarkten en winkels in consumentenelektronica leden daarentegen een omzetverlies.

De omzet van de tankstations was 8 procent hoger dan een jaar eerder. Dit kwam door hogere brandstofprijzen.

De in dit bericht gepubliceerde cijfers zijn bijgesteld ten opzichte van het op 13 mei 2011 gepubliceerde bericht over de detailhandel in maart. De cijfers zijn bijgesteld op grond van de meest recente gegevens.

Omzet detailhandel

Omzet detailhandel

Meer cijfers staan op de themapagina Handel en Horeca.